به گزارش فاینوهاب و به نقل از رویترز، برخی از کشورهای گروه هفت تعهدنامه‌ای تحت عنوان COP26 امضا کرده‌اند که طی آن تامین مالی پروژه‌های بین‌المللی مربوط به سوخت‌های فسیلی تا پایان سال 2022 متوقف می‌شود و این نکته بحث‌هایی را پیرامون متنوع‌سازی منابع انرژی از طریق سرمایه گذاری مجدد بر سوخت‌های فسیلی ایجاد کرده است. 

رهبران گروه هفت مایل به سرمایه‌گذاری دوباره روی انرژی‌های فسیلی هستند تا از این طریق نیاز کشورها به تنوع منابع انرژی رفع شود. 

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در اجلاس سالانه G7 که امسال در آلمان برگزار می شود، اظهار داشت:«شاید در بیانیه‌ی جدید بندی وجود داشته باشد که سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های فسیلی را برای مدت معینی امکان‌پذیر نماید.»

نخست وزیر ایتالیا، از کشورهای وابسته به منابع گازی روسیه، اعلام کرد:«با توجه به بحران انرژی ایجاد شده و محدودیت‌ها در تامین نیازهای کوتاه‌مدت در ارتباط با انرژی، اروپا ملزم به در نظر گرفتن موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه است»

با تشدید درگیری دراوکراین، کشورهای اروپایی تحت فشار روسیه برای واردات گاز هستند و نگرانی‌ها در مورد اثرات این موضوع بر صنعت کشورهایی که به نسبت بیش‌تری به منابع انرژی روسیه وابسته‌اند، افزایش یافته است.

پیش از جنگ اوکراین اتحادیه اروپا 40 درصد از گاز مورد نیاز خود از طریق روسیه تامین می‌کرد که در این میان آلمان،  55 درصد گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کرد. به‌ نقل از یکی از منابع آگاه، اولاف شولز صدراعظم آلمان و رئیس گروه هفت، موضوع زیرساخت‌های جدید را در دستور کار رهبران گروه هفت قرار داده است و بحث‌ها در مورد اضافه کردن این موضوع در بیانیه‌ی پایانی این نشست همچنان ادامه دارد. 

مقامات آلمانی اما از اظهار نظر در مورد موضوع انرژی خودداری  کرده‌اند و یک مقام دولت آلمان در اعتراض به این درخواست گفت:« باید راجع به یک سوال فکر کنیم؛ چطور می‌توانیم عملیات و کل مدل کسب‌وکار صنایع خود را به سمت مسیری هدایت کنیم که از تغییرات آب وهوایی جلوگیری کنیم؟ در صورتی که گاز منبع انرژی اصلی ماست و چرا از این موقعیت برای کاهش استفاده از منابع ایجادکننده تغییرات آب‌وهوایی استفاده نمی‌شود؟»

 

منبع: رویترز

ترجمه از فاینوهاب