به گزارش فاینوهاب و به نقل از CNN، برای اولین بار در 20 سال گذشته، نرخ مبادله بین یورو (EUU) و دلار آمریکا به برابری رسیده استو به این معنی که ارزش دو ارز برابر است.

یورو با ۱۲ درصد کاهش ارزش از ابتدای سالی به ارزش دلار رسید. 

با افزایش ترس‌ها از رکود اقتصادی که ناشی از تورم و نگرانی‌ها در ارتباط با تامین انرژی در این قاره شاهد اضطراب‌هایی برای وقوع رکود هستیم.

 

اتحادیه اروپا که قبل از جنگ تقریباً 40 درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می‌کرد، در تلاش است تا وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را کاهش دهد. این در حالی است که روسیه قصد محدود کردن عرضه‌ی گاز به اروپا را داشته و در همین راستا 60 درصد جریان انتقال گاز را به کشور آلمان کاهش داده است. 

 

بحران انرژی در کنار رکود اقتصادی، تردیدهایی را در مورد اینکه سیاست‌های سخت‌گیرانه برای کنترل تورم از طرف بانک مرکزی اروپا قابل اعمال است یا نه، ایجاد کرده است.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که نرخ بهره را در ماه جاری برای اولین بار از سال 2011 افزایش خواهد داد، زیرا نرخ تورم منطقه یورو روی 8.6 درصد است.

 

برخی کارشناسان حوزه‌ی مالی معتقدند که بانک مرکزی اروپا تاخیر زیادی در ورود به این بحران داشته است و رکود اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. 

آلمان هفته گذشته اولین کسری تجاری کالاهای خود را از سال 1991 به ثبت رساند زیرا قیمت سوخت و هرج‌ومرج عمومی زنجیره تامین به طور قابل توجهی قیمت واردات را افزایش داده است.

 

استراتژیست‌های ارزی بانک ساکسو در مقاله ای نوشتند: «با توجه به شیوه‌ی صادرات آلمان که به قیمت کالا بسیار حساس است، تصور بهبود تراز تجاری در چند ماه آینده با توجه به کاهش پیش‌بینی‌شده در اقتصاد منطقه یورو، دشوار است. 

 

به گفته تحلیل‌گران، مجموعه‌ای از افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو، همراه با کند شدن رشد اقتصادی، فشار بر یورو را حفظ خواهد کرد و در عین حال سرمایه‌گذاران را به سمت دلار آمریکا به عنوان پناهگاهی امن سوق خواهد داد.

فدرال رزرو ایالات متحده در سیاست‌های انقباضی از اروپا بسیار جلوتر است و نرخ بهره را 0.75 واحد افزایش داده است و احتمالا این نرخ افزایش‌های دیگری نیز خواهد داشت.

جورج ساراولوس، رئیس تحقیقات FX دویچه هفته گذشته در یادداشتی هشدار داد که اگر اروپا و ایالات متحده وارد رکود شوند، این کاهش ارزش یورو و استفاده از دلار آمریکا می‌تواند افزایش یابد.

ساراولوس می‌نویسد: «این احتمال وجود دارد که به وضعیتی خواهیم رسید که در آن یورو در محدوده 0.95 تا 0.97 دلار معامله شود، اگر هم اروپا و هم ایالات متحده در سه ماهه سوم رکود عمیق‌تری را تجربه کنند، فدرال رزرو همچنان نرخ بهره را افزایش خواهد داد.”

این خبر خوبی برای آمریکایی‌هایی است که قصد دارند تابستان امسال از اروپا دیدن کنند، اما می‌تواند خبر بدی برای ثبات اقتصادی جهانی باشد.

 

منبع: CNN

ترجمه از فاینوهاب