نفت وست تگزاس اینترمدیت با 1.7 درصد کاهش به زیر 95 دلار در هر بشکه رسید و برای سومین هفته‌ی متوالی سقوط قیمت را تجربه کرد. علت این کاهش، نوسانات شدید قیمت و نقدینگی پایین اعلام شده است. از طرفی پیش‌بینی رکود در منطقه‌ی اقتصادی یورو نیز به این روند نزولی دامن می‌زند.

 

اختلالات عرضه نیز از علل این روند نزولی نیز می‌تواند باشد چون با کاهش سرعت تحویل نفت خام به مرکز ذخیره‌سازی آمریکا، میزان ذخایر محدود باقی مانده است و شرایط سرمایه‌گذاری را دچار چالش می‌کند.

برای مثال در این راستا TC Energy نرخ‌های عملیاتی بخشی از کیستون را که از شن‌های نفتی کانادا تا اوکلاهاما در جریان است، به دنبال یک اختلال در منبع تغذیه، حدود 15 درصد کاهش داد.

 

اد مویا، تحلیل‌گر ارشد بازار در شرکت Oanda می‌گوید: «با وجود نشانه‌های نگران‌کننده برای تقاضای نفت خام در سراسر چین، اروپا و ایالات متحده، بازار نفت همچنان بسیار پر چالش است و اجازه نمی‌دهد نفت خام WTI به کمتر از اواسط 90 دلار برسد.»

 

در حالی که قیمت نفت خام از ابتدای سال تاکنون بیش از یک چهارم افزایش یافته بود،با حمله‌ی روسیه به اوکراین این میزان به شکل عمده‌ای کاهش یافت. بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو نرخ‌های بهره را برای سرکوب تورم فزاینده افزایش داده‌اند و نگرانی‌هایی را در مورد کاهش رشد اعلام کرده‌اند و این موارد که تقاضا برای کالاها از جمله انرژی را کاهش می‌دهد. 

 

موارد مذکور به سرمایه‌گذاری در نفت خام لطمه می زند و معامله‌گران علاوه بر این موارد از پیامدهای پاندمی نیز رنج می‌برند. 

 

در همین حال، یک مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده گفته است:” هنوز بازار آثار تحریم‌هایی را که بر روسیه اعمال شده است، بر قیمت‌ها نشان نداده و این می‌تواند مشوق ایجاد سقف‌های قیمتی باشد. 

در واکنش به این خبر، رئیس بانک روسیه گفت که روسیه به کشورهایی که قیمت را کاهش می‌دهند، نفت نمی‌فروشد.

 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک تماس تلفنی درباره ادامه همکاری در اوپک پلاس، گروه گسترده‌ای که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش را تشکیل می‌دهد، گفت‌وگو کردند. بر اساس بیانیه کرملین تاکید شد که هماهنگی بیش‌تر در اوپک پلاس یک الزام است.

 

منبع: بلومبرگ

ترجمه از فاینوهاب