به گزارش فاینوهاب و به نقل از بلومبرگ، مایکل نواک که بیش از یک دهه در JPMorgan معاملات فلزات گران‌بها را اداره می‌کره است، به همراه همکارانش Gregg Smith و Jeffrey Ruffo در شیکاگو به دلیل توطئه برای ایجاد اختلال در بازارهای طلا و نقره محاکمه می‌شوند. 

در این مرحله از دادرسی تمام توجه معطوف به هیئت منصفه است که مذاکرات را روز جمعه آغاز کرده‌اند اما این روند قبلاً تاثیرات خود را بر عملکرد داخلی کسب و کار، از سودآوری و سهم بازار گرفته تا بزرگ‌ترین مشتریان آن داشته است. 

 

سود سالانه

برخی از ارقام صورت‌های مالی جی‌پی مورگان در حوزه‌ی معاملات فلزات گران‌بها در دادگاه مطرح شد و این اولین باری بود که چنین اطلاعات دقیقی تا به حال علنی می‌شد. گزارش‌های درآمد جی پی مورگان نتایج حاصل از بخش معاملات فلزات گران‌بها و برخی بخش‌های دیگر را منتشر نمی‌کند و سخنگوهای جی‌پی مورگان از اظهار نظر در مورد افشای این محاکمه خودداری کرده‌اند.

به طور خلاصه: این معاملات، یک تجارت پولساز ثابت برای جی‌پی مورگان است و بین سال‌های 2008 تا 2018 بین 109 تا 234 میلیون دلار در سال سود سالانه داشته است. تجارت و حمل و نقل فیزیکی فلزات گران‌بها به طور متوسط ​​حدود 30 میلیون دلار در سال برای این بانک درآمد دارد.

با این حال، سود افشا شده در تحقیقات جدید دست‌خوش تغییراتی قرار گرفته است: به گفته افرادی که با این موضوع آشنا هستند، در سال 2020، جی‌پی مورگان یک میلیارد دلار از فلزات گران‌بها درآمد داشته است، زیرا پاندمی فرصت‌های آربیتراژ بی‌سابقه‌ای را برای معامله‌گران ایجاد کرده است.

 

سهم بازار

جی‌پی مورگان ده‌ها میلیارد دلار طلا در انبارهای لندن، نیویورک و سنگاپور نگه‌داری می کند. این بنگاه عظیم اقتصادی یکی از چهار عضو تسویه‌کننده بازار لندن است، جایی که قیمت‌های جهانی طلا با خرید و فروش فلز در چند انبار لندن – از جمله جی‌پی مورگان و بانک انگلستان- تعیین می‌شود.

جی‌پی مورگان بزرگ‌ترین بازی‌گر در میان گروه کوچکی از «بانک‌های شمش طلا» است که بر بازارهای فلزات گران‌بها تسلط دارند و اسناد داخلی ارائه شده توسط دادستان‌ها نمایان‌گر نقش چشم‌گیر این بانک است.

به عنوان مثال، در سال 2010، 40 درصد از کل معاملات در بازار طلا توسط جی پی مورگان تسویه شد.

 

جوایز بزرگ

جی‌پی مورگان به کارمنادن خود در بخش معاملات فلزات گرا‌ن‌بها دستمزد هنگفتی پرداخت می‌کرده است و این ارقام برای اعضای هیئت منصفه غیرقابل باور بوده است. 

Ruffo، فروشنده صندوق حفظ ارزش بانک، از سال 2008 تا 2016 10.5 میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است. اسمیت، بزرگترین معامله گر طلا، 9.9 میلیون دلار دریافت کرد. نواک، رئیس آن‌ها، سود بیش‌تری نسبت به سایر کارکنان خود کسب کرده است و این میزان ۲۳.۷ بوده است. دستمزد این کارمندان وابسته به سودی بوده است که برای بانک ایجاد می‌کرده‌اند. 

مامور اف بی آی، مارک ترویانو، با استناد به داده‌های داخلی جی‌پی مورگان، به دادگاه گفت که کل سود اختصاص یافته به روفو از سال 2008 تا 2016، 70.3 میلیون دلار بوده است. اسمیت در مدت مشابه حدود 117 میلیون دلار و نواک 186 میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند.

 

مشتریان کلیدی

صندوق‌های حفظ ارزشی مانند مور کپیتال و شرکت سرمایه‌گذاری تودور واز مهم‌ترین مشتریان این میز بودند. به گفته تاجر سابق کریستین ترونز، که علیه روسای سابق خود شهادت داد و از روفو به عنوان بهترین فروشنده در وال استریت یاد کرد، دسترسی به آن مشتریان دلیل اصلی حفظ روفو پس از خرید Bear Stearns توسط بانک بود. برترین مشتری جی‌پی مورگان بودن با امتیازاتی نیز همراه بوده است. بر اساس پیام‌هایی که توسط نواک ارسال شده بود و طی دادرسی به عنوان مدرک از آن‌ها استفاده شد، به کارمندان صندوق می‌توان بلیت رایگان برای مسابقات آزاد ایالات متحده ارائه داد.

یکی دیگر از مشتریان مهم، بانک‌های مرکزی بودند که طلا را با ذخایر خود معامله می‌کنند و یکی از بزرگ‌ترین بازیگران بازار شمش هستند. بر اساس اسناد فاش شده در دادگاه، حداقل ده بانک مرکزی فلزات خود را در خزانه هایی که توسط جی‌پی مورگان اداره می‌شد در سال 2010 نگه‌داری می کردند.

منبع: بلومبرگ

ترجمه از فاینوهاب