چهاردهمین دورۀ نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمۀ تهران، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت مالی کشور در تاریخ دوم مرداد ماه ۱۴۰۱ در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران و با حضور بیش از ۹۰ شرکت فعال در این زمینه آغاز شد و تا پنجم مرداد ادامه داشت. 

نمایشگاه‌ بین‌المللی بورس، بانک و بیمه‌ی تهران، هر سال با هدف افزایش ارتباط و آگاهی مردم از بازار مالی و خدمات آن، بالا بردن سواد مالی، ارائه توانمندی‌های داخلی در هر سه حوزه از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی برگزار می‌شود. 

همچون سال گذشته در این دوره از نمایشگاه نیز سازمان بورس و اوراق بهادار تهران غایب بود که این موضوع انتقادهایی را از سوی کارشناسان و فعالان حوزه مالی به همراه داشت و موجب کم‌رنگ شدن فعالیت شرکت‌های بورسی نیز شد. 

تیم سردبیری فاینوهاب با حضور در چهاردهمین دوره‌ی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه صحبت‌هایی را با شرکت‌کنندگان این دوره داشت که در ادامه خلاصه‌ای از این گفتگوها را خواهیم خواند.

سرپرست دیجیتال مارکتینگ آیکو: رویدادهای بازار سرمایه نیازمند توجه ویژه‌ی رسانه‌هاست

مهشید ابری، سرپرست دیجیتال‌مارکتینگ هلدینگ آیکو(ارزش پرداز آریان) در حاشیه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی ایران با اشاره به نقش رسانه‌ها در انعکاس رویدادهای مالی گفت: انتظار شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در نمایشگاه سال جاری حضور داشتند، انعکاسی شایسته و درخور این رویداد تخصصی بود که متاسفانه این موضوع نسبت به سال‌های گذشته کمرنگ‌تر بوده است.
وی تصریح کرد: حضور سازمان بورس در نمایشگاه می‌توانست انگیزه مهمی برای رسانه‌ها و یا حتی فعالان بازارهای مالی باشد تا بتوانند در این عرصه با بالاترین کیفیت خود حاضر شوند. عواملی مانند فراگیری مجدد ویروس کرونا، روزها و ساعت بازدید نامناسب هم مزید بر علت شد تا این رویداد با استقبال خوبی روبرو نشود.
سرپرست دیجیتال مارکتینگ آیکو، ضمن تاکید بر نقش نمایشگاه‌هایی از این دست در گسترش روابط B2C و B2B، گفت: هلدینگ آیکو، به عنوان یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و به طور خاص بورس فعال است.
شرکت های زیر مجموعه هلدینگ آیکو می‌کوشند تا بتوانند با ارائه طیف گسترده خدمات در بازار سرمایه همانند سامانه‌های زیر ساختی و تحلیلی، نرم‌افزارهای تخصصی بازارهای مالی، حمایت از استارتاپ‌ها و … زمینه حضور علاقمندان را در این عرصه فراهم کنند.
ابری، در خاتمه به این نکته اشاره کرد که شاید برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و رویدادهای آنلاین با حمایت سازمان بورس و نهادهای مرتبط بتواند امکان حضور و آشنایی را برای طیف گسترده‌تری از علاقمندان به بازار سرمایه فراهم آورد. پس ضمن حذف هزینه‌های بالای ساخت غرفه و سایر موارد در ایام نمایشگاه بتوان تمرکز بهتری بر روی دستاوردها داشت.

مدیرعامل حلال فاند: تجربه‌ی بازار صعب سرمایه‌ی ایران، الگویی برای ورود به بازارهای منطقه

هانی گوهری، کارشناس مارکتینگ و بازاریابی حلال فاند گفت: سرمایه‌گذاری شفاف چیزی است که کشور ما خیلی به آن نیاز دارد و اجرا نمی‌شود. حالا دیگر وقت آن رسیده بود که مجموعه‌ای بیاید که مردم بتوانند مستقیماً در پروژه‌ها و کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه‌ی این فعالیت‌ها در حلال فاند تمامی مبلغ سرمایه سرمایه‌گذاران تضمین شده و این سرمایه‌گذاری بدون ریسک است. ضمانت‌نامه‌ها از نوع تعهد پرداخت از صندوق‌های پژوهش و فناوری و بانک‌ها هستند که در حال حاضر قوی ترین نوع ضمانت در کشور است.

 

وی ادامه داد: حلال‌فاند یک پلتفرم برای ارتباط سرمایه‌گذاران مردمی و پروژه‌هایی است که نیاز به تأمین مالی دارند. این طرح‌ها و پروژه‌ها نه آنقدر کوچک هستند که بتوان با قراردادها و سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی کار خود را پیش ببرند و نه آنقدر بزرگ که به سرمایه‌های کلان نیاز داشته باشند، در واقع پروژه‌های متوسطی هستند که گرفتن تسهیلات بانکی برای آن‌ها کار زمان‌بر و سختی است. در این شرایط حلال فاند پروژه های سرمایه گذاری رو روی سایت تعریف می کند و با اطلاع رسانی به کاربران پروژه های سرمایه گذاری را تامین مالی می کند، در این نوع سرمایه گذاری سرمایه گذاران سالیانه +25 درصد سود دریافت خواهند کرد که هر ماه پرداخت خواهد شد.

گوهری افزود: چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند کمک بزرگی برای معرفی هم افزایی بیشتر بین مدیران و مجموعه های حاضر در نمایشگاه باشد، همچنین طرح‌های جدید و جذابی مثل مجموعۀ ما یا مجموعه‌های دیگر که درحوزۀ مالی و تأمین مالی فعال باشند.

همینطور حضور بازدیدکنندگان در این نمایشگاه به عنوان تجربه اول مجموعه ما در حوزه مالی قابل توجه بود.

محمدحسین رضائیان مدیرعامل حلال فاند نیز در حاشیه‌ی این نمایشگاه، در رابطه با نقش این مجموعه در بازارهای اسلامی و چشم‌انداز ورود به بازار کشورهای منطقه گفت: درصد سودی که ما به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنیم نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است،  بنابراین در شرایط ثبات ارزی می تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد.

از طرفی استفاده از نام تجاری حلال فاند بی ارتباط با این موضوع نبوده است. متاسفانه بحث به‌هم‌رسانی در کشورهای منطقه هنوز فعال نشده است ولی در شرق آسیا، اروپا و آمریکا توسعه چشم‌گیری داشته است. هرچند در کشورهایی مثل مالزی و اندونزی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

ما تصمیم گرفته‌ایم در بازار صعب و سخت ایران الگویی برای این نوع سرمایه‌‌گذاری طراحی کنیم، در صورت موفقیت می توان در آینده نه چندان دور از کشورهایی که با آن‌ها مراودات تجاری خوبی داریم، مثل افغانستان و عراق یا در سوریه کار را شروع کنیم و کم‌کم وارد بازار جهان اسلام شویم.

نرگس مرادی: بازار بیمه‌ی ایران نیازمند آموزش در زمینه ابعاد مختلف پوشش بیمه‌ای است

نرگس مرادی، مدیر آموزش بیمه پاسارگاد با بیان این که نمایشگاه امسال کم رونق بوده است،  در رابطه با کیفیت این دوره از نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: ما تجربۀ نمایشگاه‌های قبل را نیز داشته‌ایم، اما امسال شاهد نمایشگاه‌ خلوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته بودیم.

مدیر آموزش بیمه پاسارگاد در ارتباط با تاثیر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: در رابطه با این نمایشگاه می‌توان گفت که گام بزرگی در زمینۀ فرهنگ‌سازی بیمه است تا مردم از نزدیک متوجه خدمات ما شوند. مردم با بانک‌ کم‌ و بیش آشنا هستند و با آن در ارتباط می‌باشند ولی بیمه واقعاً به فرهنگ‌سازی و آموزش نیاز دارد؛ چون خیلی‌ از افراد هنوز متوجه لزوم بهره‌مندی از بیمه نیستند. 

نرگس مرادی با بیان اینکه بیمه‌ی پاسارگاد هزینه‌های تبلیغاتی خود را صرف ارائه‌ی خدمات متنوع می‌کند گفت: بیمه عمر و آتیه پاسارگاد مواردی از قبیل ازکارافتادگی به هر علت، هزینۀ پزشکی در اثر حادثه، فوت در اثر حادثه، فوت عادی، معافیت از پرداخت حق بیمه درصورت ازکارافتادگی و نقص عضو را شامل می‌شود. 

از طرفی بیماری‌های خاص که شامل پنج بیماری می‌شود: سکتۀ قلبی، سکتۀ مغزی، انواع سرطان‌های بدخیم، پیوند اعضای اصلی داخلی بدن مثل کلیه، کبد، ریه و عمل قلب باز حداقل دوتا رگ نیز می‌توانند از خدمات این بیمه میباشد.

وی افزود: آنچه بیمۀ پاسارگاد را از سایر رقبا متمایز می‌کند، ویژگی‌های است که برای مشتریان در نظر گرفته برای مثال یکی از آن‌ها بحث ارائه‌ی خدمات بیمۀ تکمیلی به‌صورت رایگان که مخصوص مشتریانی است که واریزی یا پس‌اندازشان به دو میلیون تومان رسیده باشد. بیمه پاسارگاد خدمات بیمه آتش‌سوزی برای منازل مسکونی را نیز به مشتریان بیمه عمر و تامین آتیه خودارائه می‌دهد ،که در سایر رقبا کمتر این خدمت دیده می‌شود.