اختلال اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، در طول مهر ماه سال جاری منجر به کاهش بیش از ۷۴۳ میلیارد تومانی درآمدهای همراه اول از محل کارکرد خطوط دائمی و اعتباری این اپراتور شد.

به گزارش فاینوهاب و به نقل از پیوست، صورت‌های مالی ماهانه همراه اول در سایت کدال و مقایسه آنها با ماه‌های پیش نشان می‌دهد درآمد شرکت ارتباطات سیار ایران از محل کارکرد خطوط دائمی و اعتباری در مهر ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه، بیش از ۷۴۳ میلیارد تومان کاهش داشته است.

براساس آنچه در گزارش عملکرد ماهانه همراه اول آمده، درآمد خطوط تلفن همراه شامل مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه است و گرچه تفکیک درآمدهای این سرویس‌ها منتشر نمی‌شوند؛ اما باتوجه به اینکه در ماه گذشته (مهر ماه) هیچ‌کدام از این سرویس‌ها به جز اینترنت با مشکل عمده‌ای مواجه نشدند، می‌توان این‌طور برداشت کرد که کاهش درآمدهای همراه اول نسبت به شهرویور ماه، محصول اختلال در اینترنت است.

درآمد همراه اول
مقایسه درآمدهای ماهانه همراه اول از کارکرد خطوط دائمی و اعتباری در دو سال پیاپی

براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول در پایان شهریور ماه بیش از ۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک دائمی و اعتباری فعال داشته که ۵۳ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۸ مشترک از اینترنت 3G یا 4G این اپراتور استفاده می‌کنند.

هرسال در مهر ماه یک کاهش جزئی نسبت به شهریور ماه در درآمدهای همراه اول در محل کارکرد خطوط ایجاد می‌شود که در سال گذشته کمتر از ۸۴ میلیارد تومان بوده است؛ اما رقم کاهش درآمدهای امسال بیش از ۷۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که نمی‌تواند روندی طبیعی تلقی شود.

خرداد ماه امسال و در مجمع عمومی سالانه همراه اول، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل این شرکت اعلام کرد ۵۳ درصد درآمدهای عملیاتی همراه اول از محل مصرف دیتا است. در آن زمان او رکورد مصرف روزانه اینترنت در شبکه همراه اول را بیش از ۱۹ پتابایت اعلام کرد؛ اما مشخص نیست از این میزان، چقدر صرف استفاده از اینستاگرام و واتس‌اپ می‌شود.

مجموع درآمدهای همراه اول از کارکرد خطوط تلفن همراه این شرکت در مهر ماه به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ اما این رقم در شهریور ماه بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

منبع: پیوست