شرکت چند ملیتی DP World دبی و سازمان بنادر عربستان توافق‌نامه‌ای برای ساخت پارک لجستیک در بندر اسلامی جده امضا کردند که موجب آن فضای انباری به مساحت 100000 متر مربع در منطقه ایجاد خواهد.

به گزارش واحد خاورمیانه و شمال آفریقای فاینوهاب: این قرارداد 30 ساله با ارزش سرمایه‌گذاری بیش از 133.33 میلیون دلار با هدف ایجاد یک پارک لجستیک به مساحت بیش از 415000 متر مربع، با ظرفیت انبار کانتینر داخلی حدود 250000 TEU و فضای ذخیره سازی انبار 100000 متر مربع است. 

در بیانیه‌ای آمده است که توسعه‌های احتمالی آینده می‌تواند فضای ذخیره‌سازی را به 200000 متر مربع افزایش دهد. تأسیسات هدفمند ردپای DP World را در منطقه تقویت می‌کند و راه حل‌های لجستیکی چندوجهی پیشگام را به دنبال دارد. پارک لجستیکی بندرمحور، فعالیت‌های صادرات مجدد بندر اسلامی جده را تقویت می‌کند و زمان و هزینه لجستیک را برای واردکنندگان و صادرکنندگان کاهش می‌دهد.

این پارک یک پلتفرم یکپارچه از خدمات را ارائه می‌دهد که عملیات بندر را با فعالیت‌های آخرین مرحله مرتبط می کند، علاوه بر پردازش، برچسب زدن، تکمیل، یکپارچه سازی و عدم تحکیم محموله، ذخیره‌سازی با دمای کنترل‌شده را برای محموله فراهم می‌کند.

سلطان احمد بن سلیم، رئیس گروه و مدیر عامل شرکت DP World، اظهار داشت: “ما مفتخریم که به طور موثر در دستیابی به چشم انداز 2030 مشارکت می‌کنیم، این چشم‌اندار شامل توسعه یک اکوسیستم حمل‌ونقل دریایی مرفه و پایدار است که از اقتصاد اجتماعی و پادشاهی ما حمایت می‌کند و جاه‌طلبی‌ها و تثبیت موقعیت خود به عنوان یک هاب لجستیک جهانی را دنبال می‌کند. در این مناسبت، ما تعهد خود را برای سرمایه‌گذاری در نوسازی این تسهیلات با ارائه بالاترین استانداردهای خدمات لجستیک و راه‌حل‌های تجاری مبتنی بر فناوری تکرار می‌کنیم.

ما متعهد به ارتقای نقش و جایگاه بندر اسلامی جده هستیم که از نظر استراتژیک در دریای سرخ قرار دارد و از لحاظ تاریخی نقشی محوری در تسهیل حرکت تجارت بین شرق و غرب داشته است. بخش کلیدی استراتژی ما به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل‌های زنجیره تامین سرتاسر، بسته‌بندی خدمات لجستیکی برای مشتریان و پر کردن شکاف‌های موجود در بازار است. بن سلیم افزود: امکاناتی مانند این ما را قادر می‌سازد تا با گسترش همکاری خود با ارائه دهندگان خدمات لجستیکی، نفوذ عمیق‌تری به کشور داشته باشیم.

عمر حریری، رئیس اداره بنادر عربستان، گفت: این پارک با ادغام عملیات ترمینال کانتینری جنوب با پارک لجستیک جدید، خدمات الکترونیکی پیشرفته و سازگار با محیط زیست را ارائه خواهد کرد. رقابت‌پذیری بندر اسلامی جده را افزایش خواهد داد. همچنین در راستای استراتژی ملی برای حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی، به افزایش مقادیر کالاهای انتقال‌یافته کمک خواهد کرد.

این مشارکت، عملیات بندر را به پارک لجستیک جدید متصل می‌کند تا خدمات لجستیکی را با کارایی بالا ارائه دهد. همچنین به ما کمک می‌کند همکاری مشترک خود را با ارائه‌دهندگان عمده خدمات لجستیک گسترش دهیم، عملیات صادرات مجدد را افزایش دهیم و هزینه های خدمات لجستیک را کاهش دهیم تا بهترین خدمات را به ذینفعان و سرمایه‌گذاران ارائه دهیم.

DP World در آوریل 2020 قرارداد امتیاز جدیدی را با Mawani برای ادامه عملیات و مدیریت ترمینال کانتینری جنوبی در بندر اسلامی جده برای 30 سال آینده امضا کرد و متعهد شد که در مجموع بیش از 800 میلیون دلار برای توسعه و نوسازی سرمایه گذاری کند.

پروژه تعمیرات اساسی که در چهار فاز انجام می‌شود و قرار است تا سال 2024 تکمیل شود، شاهد ارتقاء زیرساختی از جمله گسترش عمق پیش‌نویس و اسکله و نصب تجهیزات و فن‌آوری‌های پیشرفته، برنامه‌های اتوماسیون و دیجیتالی شدن نیز خواهد بود. به ابتکارات کربن‌زدایی پس از تکمیل، ترمینال بازسازی‌شده ظرفیت جابجایی کانتینر بندر اسلامی جده را از 2.5 میلیون TEU در حال حاضر به 4 میلیون TEU دو برابر می‌کند و جایگاه بندر اسلامی جده را به عنوان یک مرکز تجاری و لجستیکی بزرگ در سواحل دریای سرخ تقویت می کند.

ماه گذشته، Caisse depot et Placement du Quebec با سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در دارایی های DP World’s Dubai موافقت کرد زیرا اپراتور بندر به دنبال راه‌هایی برای کاهش بدهی خود است.

منبع: Gulf Business

ترجمه اختصاصی فاینوهاب