• هنگ کنگ، 21 ژوئن (رویترز) – سهام آسیایی و معاملات آتی سهام آمریکا روز سه‌شنبه با افزایش سهام پس از فروش شدید اخیر، افزایش یافت، اما نگرانی‌ها مبنی بر اینکه افزایش تهاجمی نرخ‌های بانک مرکزی برای کاهش تورم می‌تواند جرقه رکود جهانی را ایجاد کند، همچنان ادامه دارد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن (MIAPJ0000PUS) در معاملات اولیه 0.85 درصد افزایش یافت و از پایین‌ترین سطح پنج هفته‌ای روز قبل صعود کرد.

میانگین شاخص NIKKI ژاپن (.N225 1.16%) باز شد و سهام آتی Nasdaq و S&P500 e-mini هر کدام نزدیک به 1.5% افزایش یافتند.

کری کریگ، استراتژیست بازار جهانی در JPMorgan Asset Management می‌گوید: «من فکر می‌کنم روند مثبتی که امروز صبح شاهد آن هستیم، لزوماً تابعی نیست که مردم به سمت دارایی‌های ریسکی حرکت کنند.

“این فقط یک رفتار عادی در فروش بسیار زیاد برای گرفتن مهلت و فضای تنفسی است زیرا اساساً هیچ چیز در بخش کلان هفته گذشته تغییر نکرده است.”

Chinese blue chips حدود (.CSI300 0.5%) افزایش یافت.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به دنبال افزایش شدید نرخ‌های بهره برای مهار تورم فزاینده هستند، روندی که روز سه‌شنبه توسط فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا (RBA) که در سخنرانی به افزایش بیشتر نرخ‌ها اشاره کرد، بر آن تاکید شد. 

لو هشدار داد: «در حالی که مسیر بازگشت به تورم 2 تا 3 درصدی را ترسیم می‌کنیم، استرالیایی‌ها باید برای افزایش بیشتر نرخ بهره آماده باشند. سطح نرخ بهره هنوز برای اقتصادی با بیکاری بسیار پایین است و تورم بالایی را تجربه می‌کند.»

با این حال، شاخص S&P/ASX 200 استرالیا (.AXJO 1.12‌‌) در معاملات اولیه افزایش یافت. دلار استرالیا با انتشار اخبار قبل از افزایش قیمت، 0.3 درصد افزایش یافت.

پس از آنکه بازارهای سهام اروپا در روز دوشنبه مقدار اندکی افزایش یافتند تا اندکی از ضررهای سنگین هفته گذشته خود را جبران کنند، یورو نیز 0.25 درصد افزایش یافت. بازارهای ایالات متحده تعطیل بودند. 

شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر شش همتای اصلی دنبال می کند، اندکی کاهش یافت و به 104.29 رسید. ین ژاپن در سطح 135.07 ین به ازای هر دلار تحت فشار باقی ماند که کمترین میزان در 24 سال گذشته یعنی 135.58 ین در اوایل هفته گذشته بود.

در بازارهای اوراق قرضه، بازدهی اوراق بهادار 10 ساله خزانه آمریکا 3.2976 درصد بود که اندکی بیشتر از زمان بسته شدن بازار در جمعه گذشته بود.

اوج هفته گذشته 3.495 درصد، بالاترین بازدهی 10 ساله از سال 2011 بود، و در همان روزی بود که فدرال رزرو نرخ بهره را به میزان 75 واحد پایه افزایش داد.

قیمت نفت با تمرکز معامله گران بر کاهش عرضه به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی افزایش یافت. نفت خام آمریکا با 2.12 درصد افزایش به 111.88 دلار در هر بشکه و برنت به 115.56 دلار رسید که 1.25 درصد در روز افزایش یافت. 

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری روز دوشنبه گفت: ایالات متحده در حال مذاکره با کانادا و سایر متحدان در سطح جهان است تا با اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه، بدون ایجاد اثرات سرریز برای کشورهای کم درآمد، درآمدهای انرژی مسکو را محدود کند. 

هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 1840.40 دلار رسید. قیمت معاملات آتی طلای آمریکا به 1835.60 دلار در هر اونس رسید.

بیت کوین در سطح 20500 دلار بود که نتوانست به شدت بالاتر یا کمتر از سطح قابل توجه 20000 دلار از نظر روانی بشکند.

 

منبع: رویترز

ترجمه از فاینوهاب