• به گزارش فاینوهاب و به نقل از وال استریت ژورنال، در نیمه‌ی ابتدایی سال جاری، بازارها با تاثیرپذیرفتن از اخباری نظیر انفجار رمزارزها، فروش بی‌رویه‌ی اوراق قرضه، سقوط سهام‌ شرکت‌های فناوری و تورم قابل توجه شوک‌های بسیاری را تجربه کردند. با این حال ممکن است با اخبار بسیاری در ادامه‌ی این سال مواجه شویم. 

ریسکی که در حال حاضر باید سرمایه‌گذاران به آن توجه کنند، ریسک رکود است. اما اینکه آیا اقتصاد دچار رکود خواهد شد یا نه، غیر قابل پیش‌بینی است. احتمال این که اقتصاد جهانی دچار رکود شود در دامنه‌ی بسیار وسیعی قرار می‌گیرد برای مثال در نظرسنجی دویچه بانک این احتمال ۹۰ درصد و در مدل پیش‌بینی فدرال رزرو این عدد 4.11 درصد است.

در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاران به رکود توجه می‌کنند و این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران در آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

 

از جمله اقدامات مقابله با رکود در ژاپن می‌تواند این باشد که پس از سال‌ها اجازه دهد بازده اوراق قرضه افزایش یابد، که این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران این کشور پول نقدی را که به خارج از کشور منتقل کرده بودند، بازگردانند. در اروپا، بانک مرکزی وعده طرح جدیدی برای حمایت از ایتالیا داده است اما اگر الگوهای بازدارنده در دستور کار نباشد شاهد بازگشت بحران بدهی منطقه یورو خواهیم بود، چیزی که بازارها برای آن آماده نیستند.

 

تقریباً هر نتیجه‌ای که از این دوران حاصل شود برای اقتصاد جهانی یک تغییر تکان‌دهنده خواهد بود. اگر رکودبه وقوه نپیوندد، بازار سهام باید عملکرد مناسبی داشته باشد زیرا مسئله‌ی رکود را در خود حل کرده است و اگر رکودی وجود داشته باشد، ممکن است زیان بزرگی در راه باشد، چون دلیل دیگری برای روند نزولی اخیر نداریم.

 

البته یک خبر خوب در این فضا کاهش قیمت‌هاست. S&P 500 در نیمه‌ی اول سال از زمان زیان 21 درصدی در سال 1970، زمانی که اقتصاد در رکود بود، بیش‌ترین کاهش را داشته است. خزانه‌داری با قدمت طولانی 10 درصد ضرر کرد، حتی با پرداخت کوپن، که بزرگ‌ترین زیان شش ماهه از زمانی که فدرال رزرو پل ولکر اقتصاد را به رکود در سال 1980 رساند.

 

استراتژیست جی پی مورگان می‌گوید ساده‌ترین راه برای استخراج احتمالات از حرکت قیمت، مقایسه افت قیمت با میانگین بیش‌ترین سقوط قیمت‌ها و رکودهای گذشته است. از آنجایی که S&P 500 کمی بیش از 20 درصد کاهش یافته است و میانگین سقوط در 11 رکود گذشته 26 درصد بوده است، این نشان می دهد که احتمال رکود تقریباً 80 درصدارزیابی شده است.

 

با این حال، بخش عمده‌ای از فروش‌های شدیدی که امسال اتفاق افتاد، مربوط به ریسک رکود نبود. برای درک این موضوع باید تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم فدرال رزرو بر قیمت سهام و اوراق قرضه را تشخیص دهیم.

 

اثر مستقیم افزایش بازده اوراق قرضه، پایین آمدن ارزش سهام و سود در آینده است، که بیش‌ترین تاثیر شامل آن دسته سهام‌هایی است که ارزش‌گذاری بالایی دارند مانند سهام‌های Big Tech. این نکته‌ای است که تا ماه ژوئن امسال قابل مشاهده بوده است.

 با افزایش بازده اوراق قرضه و رشد سهام متوقف شده و روندها نزولی شد، در حالی که سهام‌های ارزان‌تر عملکرد نسبتا قابل قبولی داشتند. 

 

بعد از ژوئن فاکتورهای زیادی تغییر کردند و سرمایه‌گذاران با تأثیر غیرمستقیم فدرال رزرو که در جهت تضعیف اقتصاد بود، بیش‌تر هوشیار شدند. این مسئله تقریباً تأثیر معکوس بر قیمت دارایی دارد. اقتصاد ضعیف‌تر به معنای تورم کم‌تر نسبت به موارد دیگر است که بازده اوراق قرضه پایین‌تر را توجیه می‌کند. اما این نکته برای شرکت‌های فصلی، آسیب زا بوده است.

 

از 7 ژوئن، سهام ارزان‌قیمت که اصلاحات قیمتی را نیز پشت سر گذاشته است و بخش‌های فصلی – به‌ویژه سهام نفت و معدن‌ – به شدت سقوط کرده‌اند. در دو هفته گذشته ترس از رکود در خزانه‌داری‌ها نیز نمایان شد، زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند که فدرال رزرو مجبور است در سال آینده نرخ بهره را به شدت کاهش دهد. افت تقریباً نیم درصدی در اوراق خزانه 10 ساله بیش‌ترین کاهش در چنین دوره‌ای از زمان اولین قرنطینه بوده است. 

 

تحلیل‌گران وال‌استریت نیز در حال حاضر با توجه به رکودهای پیش‌بینی شده در حال کاهش انتظارات خود از بازدهی‌ها هستند.

 

بازارها اکنون در حال متوجه شدن این نکته هستند که ممکن است وضعیت در ادامه مساعد نباشد، بنابراین واکنش مساعدتری را به وقایع نشان خواهند داد. اما این تا زمانی است که وقوع رکود درآمدها را از بین نبردبه طور کلی مخاطراتی که از بازارهای جهانی می‌تواند روی بازار آمریکا تاثیر بگذارد زیاد است.

 

صندوق‌های حفظ ارزش پیش‌بینی می‌کنند که بانک ژاپن کنترل بازده اوراق قرضه خود را که آن را در برابر تشدید سیاست‌های پولی جهانی مصون می‌دارد و ین را شکست می‌دهد، کنار بگذارد. اگراین پیش‌بینی درست باشند – و هیچ چیزی بانک مرکزی ژاپن را مجبور به اقدام نکند، بازده اوراق قرضه ژاپن جهش می‌کند و ضعف شدید ین به طور ناگهانی معکوس می‌شود و بازارهای جهانی را متلاطم می‌کند.

 

ریسکی که اروپا را تهدید می‌کند، ریسک مربوط به سیاست‌های این ناحیه است. بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از بحران در تامین مالی دولت ایتالیا خیلی زود اقدام کرده است.و این ممکن است مخاطراتی داشته باشد برای مثال اگر ایتالیا و منطقه یورو نتواند پول کافی به دست آورد، ممکن است تا پاییز دوباره با مشکلات جدی مواجه شوند.

 

جیمز مکینتاش نویسنده‌ی این مقاله امیدوار است که رکود خفیف باشد، و یا حتی بتوان از جلوگیری کرد. اما داده‌های اقتصادی مسیر متفاوتی را طی می‌کند و نرخ‌های بهره بالاتر هنوز روی خانوارهای معمولی تاثیری نداشته است و بازارها برای تاثیرات نهایی هنوز آماده نیستند. 

منبع: وال استریت ژورنال

ترجمه از فاینوهاب