شکور آرین‌خواه، مدیر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در ارتباط با ارزیابی کیفی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: به نظر می‌رسد بیمه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حضور نسبتا خوبی در این رویداد داشته‌اند اما انتظار می‌رفت نظام بانکی نسبت به این نمایشگاه توجه بیشتری نشان می‌داد.

آرین‌خواه در ارتباط با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در زمینه‌ی فعالیت این کانون اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها تنها فرصت ارزشمندی برای معرفی ظرفیت های تخصصی کانون هستند تا از این طریق به فعالیت های توسعۀ فرهنگی کانون با هدف تبیین اهمیت امکان سنجی در سرمایه گذاری های صنعتی بپردازیم. خیلی ازسرمایه‌گذاران درک درستی از مشاورۀ سرمایه‌گذاری ندارند و احساس می‌کنند هزینه مشاوره سرمایه گذاری، یک هزینۀ تحمیلی است در حالی که استفاده از مشاوران مالی و اقتصادی در حفظ سرمایۀ آن‌ها نقشی بی بدیل دارد.

وی با اشاره به ارزش افزوده‌ای که مطالعه دقیق امکان سنجی در بهره برداری از طرح ها ایجاد می‌کند گفت: تجارب عینی دهه های اخیر نشان می‌دهد که وقتی سرمایه گذاری می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید آمادگی داشته باشید که درصد کوچکی از سرمایه خود را به مطالعات مالی ، فنی و اقتصادی و به ویژه بررسی بازار محصول اختصاص دهد و برای برخی سوال‌های خود  از قبیل آیا مطالعات زیست‌محیطی کافی در زمینۀ کاری که شما در صدد شروع آن هستید انجام شده؟  چه رقبایی دارید؟ تکنولوژی روز را چگنه و از کجا باید تهیه کنید؟ منابع مالی مورد نیاز شما از کدام بازارهای مالی قابل تأمین است؟ مواد اولیۀ شما چطور و از کجا تأمین می‌شود؟ آیا فعالیت شما آب‌بر است یا نه؟ و پرسشهای بسیاری که پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشید.، از حساسیت بالایی برخوردار است.

عدم تخصیص بودجه‌ی کافی به مشاوره و تحقیق در ارتباط با بازار می‌تواند به آسیب‌هایی از قبیل نداشتن بازار مناسب فروش، توقف ناگزیر تولید، انتخاب نادرست تکنولوژی، تأخیر در بازگشت سرمایه و سود و بالاخره ناتوانی در بازپرداخت اقساط بانکی و از این طریق انباشت معوقات نظام بانکی منجر شود در حالی که این آسیبها با انتخاب مشاور باصلاحیت و با هزینه‌ی بسیار کمی، قابل پیش‌گیری است.

مدیر توسعه‌ی فرهنگی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی در ارتباط با مأموریت اصلی این نهاد گفت: نقش اصلی ما در حوزه توسعه صنعتی، به عنوان تنها مرجع قانون و معتبر انتظامی در حوزه سرمایه گذاری در کشور،  این است که طرح‌های سرمایه گذاران را اعم از طرح هایی که نیازمند استفاده از تسهیلات بانکی هستند و آنهایی که با سرمایه های شخصی اجرا می شوند ، مطالعه کنیم تا ابتدا مشخص شود که طرح اقتصادی است و در گام بعد به هنگام اجرا نظارت کنیم تا تسهیلات دریافتی در محل مصوب هزینه شود. گزارش امکان سنجی مشاوران عضو کانون تقدیم بانک‌ها می‌شود تا آن‌ها به ارائه‌ی تسهیلات اقدام کنند.

اساس ماموریت ما انتظام امور مشاوران سرمایه‌گذاری در سراسر کشور است. ما دغدغۀ صیانت از سپرده‌های مردمی را داریم که در اختیار بانک‌هاست و به‌صورت تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

از طرفی چون توصیه به استفاده از خدمات مشاوره اعضای کانون از طریق نظام بانکی به سرمایه گذار صورت می گیرد تقریباً همۀ سرمایه‌گذارهای بزرگ به این ترتیب نسبت به جایگاه و خدمات این نهاد آگاهی می یابند و حتی یکی از شروط بانک‌ها برای قبول گزارش های امکان سنجی تایید صلاحیت مشاور از طرف کانون مشاوران است. اما ما اصرار داریم که هر نوع سرمایه‌ای حتی سرمایه‌گذاری های کوچک نیز برای سرمایه‌گذاری از کمک یک مشاور باصلاحیت که تحت نظارت کانون فعالیت می کند،  مشاوره بگیرند. همان طور که مشخص است حضور کانون در نمایشگاه بازار یابی برای خود نیست زیرا وجهه همت ما متوجه کار فرهنگی است تا در نهایت سرمایه ها به سوی طرح های اقتصادی که متضمن منافع ملی است، هدایت شود. در اصل مشاوران عضو کانون خدمات خود را به‌صورت رایگان در اختیار نظام بانکی قرار می‌دهند و حق الزحمه خود را از سرمایه گذار دریافت می کنند لذا انتظار می رود نظام بانکی حداکثر بهره مندی را از انبوه مشاوران متخصص این نهاد که رقمی در حدود بیش از 5000 نفر است داشته باشد .

شایسته یادآوری است که کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی در راستای اندیشه تحول در نگرش نظام بانکی، پیرامون سرمایه گذاری درجهت توسعه صنعتی – اقتصادی، کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی در اجرای ماده 5 قانون تسهيل اعطاء تسهيلات بانكي و كاهش هزينه هاي طرح و تسریع دراجرای طرحهاي توليدي و افزايش منابع مالي و كارآیي بانكها به تاريخ 05/04/1386 توسط مجلس شوراي اسلامي تصویب و برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

 

 

نشانی وبسایت کانون : www.abcic.ir