ماه سپتامبر برای سرمایه گذاران ماه تلخی بود و شاخص‌های اصلی بازار در پایین‌ترین سطح در سال جاری به انتهای این ماه رسیدند. با این وجود، بازارها فصل جدید را با خوش‌بینی‌ بیش‌تری آغاز کردند. طوری که S&P 500 بیش‌ترین رشد دو روزه خود را از آوریل 2020 به ثبت رساند.
آیا بازگشت از چنین اعدادی در شاخص‌ها امکان‌‌پذیر است یا بازارها در این سطوح تثبیت خواهند شد و به سمت روند نزولی خواهند رفت؟
در این گزارش به بررسی این موضوعات می‌پردازیم. 

این احتمال وجود دارد که ماه سپتامبر پایین‌ترین سطحی که بازارها می‌توانند تجربه کنند نباشد اما نشانه‌هایی وجود دارد که بیانگر نزدیک شدن به پایان این روند نزولی در بازارها هستند. ‌
البته در ادامه باید الگویی از نرخ تورم پایین‌تر ایجاد شود تا ارزش سهام به یک بازگشت پایدار ادامه دهد. با این حال، مشاهدات داده‌های اساسی نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی، در ادامه، احتمالا چالش‌های کم‌تری را تجربه خواهند کرد و می‌تواند به تدریج سرعت انقباض خود را در شش ماه آینده کاهش دهند.

کاهش ارزش
این نمودار کاهش ارزش سهام در سه فصل گذشته را نشان می‌دهد که عمدتاً ناشی از افزایش شدید بازده اوراق قرضه است.

در حال حاضر امیدواری به این که فد سیاست‌های خود را تغییر دهد، خوش‌بینانه است اما به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.

نوسانات نرخ بهره و بازدهی اوراق قرضه همچنان عوامل اصلی ارزیابی عملکرد سهام در سال جاری هستند. رابطه معکوس این دو شاخص در پایان این فصل کاملاً مشهود بود.
با سقوط سهام حتی تا سطح کم‌تر از پایین‌ترین میزان ماه ژانویه، بازدهی اوراق قرضه 10 ساله برای مدت کوتاهی به 4 درصد رسید. این رقم بالاترین میزان طی بیش از یک دهه‌ی گذشته است.
از طرف دیگر، یک کاهش مختصر در بازدهی اوراق به کاهش ارزش سهام منجر شد. این کاتالیزور اقدامی غافلگیرکننده از سوی بانک مرکزی استرالیا برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره، با اشاره به بدتر شدن چشم‌انداز جهانی اقتصاد بود.
هم‌زمان با این تصمیم بانک مرکزی استرالیا، بانک مرکزی انگلستان (BoE) با تعهد به خرید نامحدود اوراق قرضه با تاریخ سررسید بلندمدت با هدف تثبیت بازارها، اقدام به مداخله کرد.
با چنین اقداماتی، این امیدواری که مقامات فدرال رزرو ممکن است نسبت به شرایط نامساعد مالی حساس‌تر شوند ایجاد شد.
در گذشته اما تمامی این اقدامات و شرایط خاص مالی (بازاری که انتظار دارد فدرال رزرو عقب‌نشینی کند.) اتفاق افتاده است و ما به نوعی در حال تکرار آن هستیم.
البته با تاکید مجدد مقامات فدرال رزرو بر عزم بانک برای مهار تورم، رالی اواسط تابستان به‌سرعت ناپدید شد و امیدها برای عقب‌نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی از بین رفت.
تفاوت گذشته و حال در این است که پس از نشست ماه گذشته FOMC شرایط سخت‌تر شده است. انتظار می‌رود نرخ‌ بهره در سال آینده از 4 درصد به 4.6 درصد برسد.

به‌عقیده‌ی کارشناسان، این فرصت برای فدرال رزرو وجود دارد تا از سیاست‌های نرم‌تری استفاده کند. این فرصت از بررسی داده‌های بانک مرکزی حاصل شده است. 

انتظارات بازار
این نمودار تحول انتظارات بازار برای نرخ پایانی فدرال رزرو را در سه ماه گذشته نشان می‌دهد.

بازار کار پرتنش، فدرال رزرو را تحت فشار قرار داده است، اما نشانه‌هایی از بهبود وجود دارد

اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته 263000 شغل ایجاد کرده است که تقریباً مطابق با انتظارات بود و نرخ بیکاری به 3.5٪ کاهش یافت که با پایین‌ترین سطح پنج دهه اخیر مطابقت دارد.
این اعداد البته نشان‌دهنده کاهش تدریجی رشد نسبت به آمار اگوست (315000) و در حقیقت کم‌ترین میزان افزایش ماهانه از آوریل 2021 است.
نکته مهم دیگر این است که داده‌های مرتبط با آمار مشاغل در ماه گذشته به اندازه‌ای قابل اتکا هستند که فدرال رزرو را در مسیر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در ماه آینده با توقف روبه‌رو کند. 

اقتصاد ایالات متحده برای دستیابی به تورم ۲ درصدی، بسیار پرچالش است. با این حال، شرایط بازار کار احتمالاً در ماه‌های آینده با کاهش سرعت رشد اقتصاد تضعیف خواهد شد. از لحاظ تاریخی، بیک‌اری بیش از یک سال پس از اولین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو افزایش می‌یابد، که نشان‌دهنده وقفه‌های طولانی بین اقدامات فدرال رزرو است.

داده‌های هفته گذشته از کاهش ۱۰ درصدی نسبت به ماه آگوست خبر می‌داد که بیش‌ترین کاهش از آوریل 2020 و چهارمین کاهش در پنج ماه گذشته می‌باشد. ‌
شکاف بین تعداد مشاغل و تعداد بی‌کاران از منظر تاریخی همچنان بالاست، اما در حال کاهش است. در حال حاضر، شرکت‌ها سرعت استخدام را قبل از کاهش مشاغل کاهش می‌دهند، بنابراین نرخ بیکاری را پایین نگه می‌دارند.

شکاف فرصت شغلی و بیکاری
این نمودار شکاف گسترده بین فرصت‌های شغلی و تعداد بی‌کاران را نشان می‌دهد که باعث افزایش دستمزدها م‌ شود.

تورم و درآمد در اولویت بعدی

در حالی که روند هفته گذشته بازار کار مهم بود، این گزارش تورم سپتامبر است که احتمالا شروع مثبت فصل جدید را تایید یا از مسیر خارج خواهد کرد. انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) از 8.3 درصد قبل به 8.1 درصد کاهش یابد. عدم کاهش CPI می‌تواند از این استدلال حمایت کند که اوج تورم پشت سر ماست.
نشانه دیگری که می‌تواند از سود در فصل جدید خبر دهد، گزارش شرکت‌ها در ۱۴ اکتبر است. برآوردهای تحلیل‌گران برای رشد سود در سه ماهه سوم به‌طور قابل توجهی جلوتر از نتایج (از 10.5٪ پنج ماه قبل به 2.8٪ در حال حاضر) کاهش یافته است و بنابراین انتظارات پایین‌تر است اما برآوردها برای سال آینده با توجه به چالش‌های اقتصاد کلان همچنان بالاست و می‌توان آن را کمتر تعدیل کرد.

کاهش برآورد درآمدی
این نمودار کاهش برآوردهای درآمد را برای سه ماهه سوم 2022 و 2023 نشان می‌دهد.

هدایت بازار می‌تواند اعتماد بیش‌تری ایجاد کند

خارج از بحث انرژی، استراتژی بازار همچنان تدافعی باقی مانده است، به طوری که خدمات آب و برق، مراقبت‌های بهداشتی و کالاهای مصرفی از بازار بهتر عمل کرده اند. حتی در طول صعود 18 درصدی S&P 500 در اواسط تابستان، شرکت‌های آب و برق (که کم‌ترین میزان حساسیت را در اقتصاد داشته‌اند.) به عملکرد بهتر از بازار ادامه دادند، که یک پرچم قرمز برای این مقطع زمانی محسوب می‌شود. 

البته یکی از پیشرفت‌های اخیر این است که پایین‌ترین سطح S&P 500 در 9/30/22 با کاهش جدید در عملکرد نسبی چرخه‌ای در بخش‌های دفاعی تأیید نشد و بر خلاف قدرت پایدار سال تا به امروز، شرکت‌های آب و برق یکی از دو بخشی بوده‌اند که از آن زمان کم‌تر ضرر کرده‌اند.

با نگاهی به طبقات دارایی‌ها، سهام‌های پرنوسان‌تر با سرمایه کم‌تر توانستند در ماه سپتامبر بالاتر از پایین‌ترین سطح نیمه اول سال خود باقی بمانند، علی‌رغم اینکه منجر به نزولی شدن بازار در نیمه اول سال شدند. 

نمودارها نشان می‌دهند که بخش‌های چرخه‌ای از دفاع عقب مانده‌اند، اما عملکرد نسبی اخیراً تثبیت شده است.

هم فرصت‌های تاکتیکی و هم فرصت‌های بلندمدت در حال ظهور هستند

وضعیت بازارها هم‌چنان غیرقابل پیش‌بینی بوده و البته افق روشنی نیز برای آن قابل تصور نیست، زیرا احتمال وقوع رکود در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ وجود دارد. تاثیرات افزایش تهاجمی نرخ بهره فدرال رزرو هنوز به طور کامل در کل اقتصاد احساس نشده است اما با کاهش ارزش سهام و بازده اوراق قرضه، بسیاری از اخبار بد در حال حاضر در قیمت‌گذاری‌های جدید لحاظ شده است.
البته سرمایه‌گذارانی که قادر به تحمل نوسانات بالاتر از حد معمول هستند، می‌توانند به‌تدریج این فرصت‌ها را دریابند. هر بازار نزولی منحصربه‌فرد است اما وجه مشترک همه بازارهای نزولی این است که روند نزولی آن‌ها پایان می‌یابد.

فرصت‌ها در اوراق با درآمد ثابت 

سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه در سال جاری تاکنون 14.5 درصد کاهش داشته است. البته بدترین عملکرد این شاخص به سال 1973 بازمی‌گردد. بررسی عملکرد تاریخی نشان می‌دهد که در هر بازه زمانی پنج ساله، بهترین مبنای پیش‌بینی‌ه برای آینده است.
باید توجه داشت علاوه بر پتانسیل درآمد بالاتر، اوراق قرضه به طور بالقوه می‌توانند به عنوان محافظی در برابر نوسانات سهام-بازار عمل کنند.
اوراق قرضه کوتاه‌مدت در سال جاری به ثبات در پرتفوی با درآمد ثابت افزوده‌اند، زیرا نسبت به اوراق قرضه بلندمدت حساسیت کم‌تری نسبت به افزایش نرخ دارند اما با توجه به اینکه انتظارات نرخ از قبل در طول سال مجدداً تنظیم شده است، فدرال رزرو به پایان کمپین انقباضی خود نزدیک می‌شود و رشد اقتصادی کند می شود، فشار بر بازده اوراق قرضه بلندمدت ممکن است شروع به کاهش کند. 

فرصت‌ها در بازار سهام

نرخ‌های بهره بالاتر، تورم بالا و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی همچنان در فصل جدید مشکلات عدیده‌ای برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند اما بازار سهام آینده‌نگر است و همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، حدود 6 ماه جلوتر از اقتصاد حرکت می کنند.
به همین دلیل است که کاهش 25 درصدی سهام از ژانویه احتمالاً منعکس‌کننده یک رکود خفیف است. اگر رکود شدید نباشد، بازارهای سهام می‌توانند حتی با زیر پا گذاشتن داده‌های اقتصادی، تثبیت شوند.

در کوتاه‌مدت، ماه‌های نوامبر و دسامبر، به‌خصوص در طول سال‌های انتخابات میان‌دوره‌ای، از لحاظ تاریخی بازدهی قوی در بازار سهام را تجربه کرده‌اند. در بلندمدت اما، کاهش ارزش‌گذاری‌ها تا پایین‌ترین سطح 10 سال قبل، نشان‌دهنده بازدهی بالاتر از متوسط در آینده​ ​است.
از آنجایی که انتظار می‌رود تا سال آینده رشد کم‌تر از پتانسیل اقتصاد باقی بماند، باید توجه داشت که پیشروی بازار نزولی به سمت مرحله بعدی و رسیدن به اوج بازدهی، بخش‌های چرخه‌ای و فناوری می‌توانند بازگردند.

تغییرات سال‌به‌سال قیمت سهام
نمودارها تغییرات سال‌به‌سال قیمت سهام را نشان می‌دهند که منجر به تغییرات در فعالیت‌های اقتصادی در حدود شش ماه می‌شود.

منبع: ادوارد جونز

ترجمه از فاینوهاب