میانجی‌گری دوباره بغداد و تلاش برای آشتی دادن میان دشمنان منطقه‌ای
اخبار, اخبار خاورمیانه

میانجی‌گری دوباره بغداد و تلاش برای آشتی دادن میان دشمنان منطقه‌ای 

به گزارش فاینوهاب و به نقل از دنیای اقتصاد، المانیتور در تحلیلی به میانجی‌گری دوباره بغداد و تلاش برای آشتی دادن میان دشمنان منطقه‌ای پرداخته است. به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی در ادامه این مطلب آمده است: اردن هفته گذشته میزبان دور دوم کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد بود که با حضور مقامات رده بالای کشورهای منطقه و اروپا برگزار شد. طبق بیانیه منتشر شده توسط دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق، هدف از این کنفرانس ایجاد بستری برای بحث درباره سازوکارهای همکاری و مشارکت در مواجهه با چالش‌های اقتصادی، امنیتی و اقلیمی کنونی و دستیابی به همگرایی با کشورهای منطقه از نظر خدمات و مشارکت اقتصادی به گونه‌ای است که امنیت و ثبات در کل منطقه ارتقا یابد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در جریان کنفرانس بغداد تاکید کرد که عراق مایل است حامی ارتباطات و گفت‌وگو در منطقه با هدف آرام کردن فضا و نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین باشد. او همچنین تاکید کرد که بغداد تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای خنثی کردن بحران‌ها در منطقه افزایش داده است و گفت: «عراق به ایجاد روابط متوازن همکاری با همه شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی متعهد است و از قرارگیری در صف‌بندی‌ها، محورها و فضای تشدید فاصله گرفته و به دنبال سیاست آرامش و کاهش تنش است.» مکرون با اشاره ضمنی به ایران بدون نام بردن صریح از آن، از مداخله خارجی در عراق انتقاد کرد و گفت: «مسیری وجود دارد که نوعی از هژمونی یا امپریالیسم نیست، اما الگویی است که از بیرون دیکته می‌شود.» در این کنفرانس علاوه بر مکرون و السودانی، ملک عبدالله، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، نیز حضور داشتند.

از دیگر کشورها عمدتا یا وزرای خارجه شرکت کرده بودند یا مقاماتی در سطوح دیگر. از طرف ایرانی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه این کشور، در این کنفرانس حضور داشت. امیرعبداللهیان پیش از این کنفرانس گفته بود که نشست اردن (با توجه به حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل)، همچنین فرصت بزرگی برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران است. سرنوشت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، از سال ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، کشور خود را از این توافق خارج کرد، در هاله‌ای از ابهام بوده است. امیرعبداللهیان در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، دیدار و درباره وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای و موانع باقی‌مانده بر سر توافق، و همچنین اتهامات مطرح شده علیه ایران در رابطه با نقض حقوق بشر و همچنین ادعاها درباره پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه در جنگ با اوکراین، گفت‌وگو کرد.

بورل در این کنفرانس تاکید کرد که عراق نباید میدان نبرد نیابتی باشد، چرا که درگیری‌های نیابتی نشان‌دهنده چالش‌های جدی و بزرگی هستند که عراق با آنها مواجه است. بورل همچنین از تمایل اتحادیه اروپا برای حمایت از عراق سخن گفت. السودانی به محض بازگشت از کنفرانس و ورود به بغداد در صفحه خود در توییتر نوشت: «اجلاس بغداد ۲ به میزبانی اردن بر نقش محوری عراق در منطقه و جهان تاکید داشت و به لطف همه کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، سکوی پرشی برای توسعه اقتصادی و مشارکت جدی خواهد بود و ما برای دستیابی به اهداف اقتصادی و توسعه در خدمت مردم شریفمان به همکاری با برادران و دوستان خود ادامه خواهیم داد.»

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *

قالب وردپرس ساخته شده توسط گیلیون. آدرس: تهران، کنارگذر گیشا، مرکز نوآوری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تلفن: 61117703