به گزارش فاینوهاب و به نقل از اقتصاد آنلاین، جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی مجلس اعلام کرد ما از ساعت ۸ صبح نشست غیرعلنی با نمایندگان در خصوص هماهنگی‌ها پیرامون بررسی بودجه در مجلس داشتیم.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق پیرامون جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه هفته گذشته بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده و بررسی بخش درآمدی لایحه را به اتمام رساندند.

نمایندگان در بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال آتی تا تبصره ۲ پیش رفته‌اند.

گفتنی است تا پایان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ جلسات علنی مجلس شورای اسلامی روزانه در سه شیفت برگزار خواهد شد.

مجوز مجلس به شرکت‌های دولتی برای کمک‌های فنی و اعتباری در راستای حمایت از ساخت داخل

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای دولت اجازه دادند با تأیید وزیر مربوط تا مبلغ ده هزار میلیارد ریال برای حمایت از سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید به‌صورت وجوه اداره‌ شده، کمک‌های فنی و اعتباری و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود اختصاص دهند.

نمایندگان مجلس  جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، بندهای (ه) و (و) تبصره ۲ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ه تبصره ۲؛ به‌منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بهابازار(بورس) و فرابورس و ترغیب آن‌ها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال ۱۴۰۲ مالیات درآمد آن بخش از سود تقسیم‌نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد (موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب۳/ ۱۲/ ۱۳۶۶) مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

بر اساس بند و تبصره ۲؛ ‌به ‌شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای دولت اجازه داده می‌شود با تأیید وزیر مربوط تا مبلغ ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع داخلی خود را برای حمایت از سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، حمایت از ساخت داخل و طرح‌(پروژه)های توسعه‌ای توسط بخشهای خصوصی و تعاونی ‌به‌صورت وجوه اداره‌شده، کمک‌های فنی و اعتباری و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود اختصاص دهند.

آیین‌نامه‌ ‌اجرائی این بند مشتمل بر سازوکار تصویب طرح‌ها، میزان حمایت و چهارچوب قرارداد عاملیت، ظرف سه‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان ‌برنامه‌ و ‌بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های یادشده تهیه و به‌تصویب‌ هیأت ‌وزیران می‌رسد. اقساط وصولی و مانده وجوه استفاده نشده (مسدود نشده بابت تعهدات) در پایان سال به‌ حساب شرکت یا سازمان ذی‌ربط حسب مورد واریز می‌گردد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بند ج تبصره ۲ نیز موافقت کردند.

بر اساس این بند که حذف شد؛ در مواردی که مطابق این قانون دولت سهام یا سهم‌الشرکه خود در شرکت‌های دولتی را واگذار می‌کند، اشخاص دریافت‌کننده سهام به نمایندگی از دولت، سهام موصوف را به فروش رسانده و پس از واریز وجوه آن به خزانه، به مصرف مشخص‌شده در جزء ۲ بند د سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی خواهد رسید.

مجوز مجلس به بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های راهبردی کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بانک‌ها اجازه دادند در طرح‌های مهم و راهبردی کشور سرمایه‌گذاری کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(شنبه) مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند ز تبصره ۲ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ز تبصره ۲، بانک‌های دولتی موظفند نسبت به فروش اموال مازاد خود به تشخیص رئیس مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین منابع حاصله به سرجمع سرمایه بانک ها افزوده می‌شود. به این بانک‌ها اجازه داده می‌شود با تصویب ‌هیأت وزیران در طرح‌های مهم و راهبردی کشور، ‌سرمایه‌گذاری نمایند.

منبع: اقتصاد آنلاین