به گزارش فاینوهاب و به نقل از رویترز، به دلیل شرایط نامشخص اقتصاد کلان و آشفتگی بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران از تامین مالی استارتاپ‌ها خودداری کردند و در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز در ایالات متحده آمریکا کاهش یافت. 

ارزش معاملات انجام‌شده در نیمه اول سال 2022 به 144.2 میلیارد دلار کاهش یافت این در حالی است که در بازه‌ی زمانی مشابه این رقم 158.2 میلیارد دلاربوده است. دلیل این اتفاق سقوط بازار سهام در پی اضطراب‌های ناشی از وقوع رکود، تورم شدید و افزایش نرخ‌های بهره بوده است.

 

معاملات VC (Venture Capitalیا سرمایه‌گذاری خطرپذیر) در سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی بیش از 340 میلیارد دلار رسید، زیرا شرکت‌ها با پذیرش ریسک، اقدام به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های با فناوری پیشرفته، بیوتکنولوژی، مراقبت‌های بهداشتی و فین‌تک کردند که به دلیل نقدینگی مازاد و سیاست‌های پولی تطبیقی ​​تقویت شده بود. 

 

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها در مراحل اولیه حیات کسب‌وکار‌ها (استارتاپ‌ها) کاهش داشته بلکه ارزش‌گذاری‌ها نیز کاهش قابل توجهی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته داشته است. 

 

انتظار می‌رود کاهش در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ادامه‌دار باشد زیرا عدم اطمینانی در ارتباط با قیمت‌ها تا مراحل اولیه چرخه سرمایه‌گذاری گسترش می‌یابد و از طرفی استارتاپ‌ها در این شرایط پیچیده اقتصادی نمی‌توانند از گزینه‌ی عرضه اولیه عمومی برای تامین مالی خوداستفاده کنند.

 

جان گابرت، موسس و مدیر اجرایی PitchBook، گفت: «شرکت‌های در مرحله آخر در نتیجه روند نزولی بازارهای سرمایه بااحتیاط عمل می‌کنند.»

 

بازار عرضه اولیه سهام نیز در سه ماهه دوم به کم‌ترین میزان در 13 سال گذشته رسید و تنها هشت شرکت موفق به ثبت نام شدند. در این گزارش آمده است که تنها 22 شرکت تحت حمایت VC موفق شدند در نیمه اول سال در مقایسه با 183 شرکت در مدت مشابه در سال 2021 و 108 شرکت در سال 2020 با موفقیت فهرست شوند.

 

منبع: رویترز

ترجمه از فاینوهاب