هشدار اخیر عربستان سعودی مبنی بر اینکه باشگاه نفتی اوپک می‌تواند تولید نفت را کاهش دهد، باعث افزایش قابل توجه قیمت‌ها شده است. به گفته تحلیل‌گران، این نکته دقیقا در راستای افزایش درآمد کشورهای نفت‌خیز بوده است.

هفته گذشته عبدالعزیز بن سلمان توضیح داد که کاهش تولید ضروری است زیرا قیمت فعلی نفت کم‌تر از آن چیزی است که شرایط بازار توجیه می‌کند. وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که “احساس کاذب امنیت” در اقتصاد جهانی وجود دارد.

در این میان تعداد زیادی از اعضای اوپک از کاهش تولید حمایت می‌کنند.

عربستان سعودی یکی از بزر‌گ‌ترین کشورهای تولید‌کننده نفت در جهان است و ریاست اوپک را برعهده دارد. 

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که برنامه‌هایی برای کاهش تولید پس از ورود نفت ایران به بازار وجود دارد. این مسئله به یک توافق دیپلماتیک موفق بین ایران و ایالات متحده در مورد برنامه انرژی هسته‌ای ایران بستگی دارد.

در واکنش به کاهش احتمالی تولید نفت، قیمت نفت خام در هفته گذشته به بالای 100 دلار در هر بشکه رسید. 

تحلیل‌گران فکر می‌کنند که رویکرد عربستان سعودی یبسیار شفاف است. این رویکر د، بالا نگه داشتن قیمت نفت برای افزایش درآمد است.

استفان الیس، تحلیل‌گر انرژی از ارائه‌دهنده اطلاعات مالی مورنینگ استار، در این باره اظهار داشت: «نااطمینانی در بازار نفت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که ریاض می‌خواهد. عربستان سعودی در مورد رکود جهانی بسیار نگران است. این می تواند قیمت نفت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بنابراین این کشور اکنون در تلاش است تا از قیمت بالای نفت نهایت استفاده را ببرد.»

عربستان سعودی با توافق غرب با ایران مخالف است

در همین حال، مذاکرات بین ایالات متحده و ایران برای احیای توافق قبلی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، قیمت‌های بالای نفت را تهدید می‌کند. در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، علیرغم پایبندی تهران به توافق‌نامه‌های غنی‌سازی اورانیوم، به طور یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد.

در صورت حصول توافق جدید با ایران، این کشور دوباره قادر به فروش نفت در بازارهای بین‌المللی خواهد بود. احتمال وقوع این اتفاق دوباره افزایش یافته است زیرا تهران یک مانع بزرگ در مذاکرات را کنار گذاشت.

به گفته کارشناسان، تولید بیش‌تر نفت از ایران می‌تواند کمبود انرژی در اروپا را کاهش دهد.

منبع: بیزنس اینسایدر

ترجمه از فاینوهاب