گزارش هفتگی بازار سرمایه – چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱

 

اختصاصی فاینوهاب – طی هفته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت 0.21 درصد مواجه شد. این هفته حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته‌ی قبل تلاطم و نوسانات کم‌تری داشت و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از 160464 میلیارد ریال در پایان هفته گذشته به 159522 میلیارد ریال در پایان هفته رسید.

 در تمامی روزهای هفته‌ی اخیر، میزان خروجی پول حقیقی نسبت به ورود آن به بازار بیش‌تر بوده به نحوی که خالص این رقم به عدد 711 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با میزان خروج هفته‌ی گذشته رشد داشته است. 

سبزترین صنایع این هفته، صنایع انتشار و چاپ (%10.6+)، حمل‌ونقل (%6.9+) و محصولات چرمی (%4.6+) و پرضررترین صنایع هفته نیز صنایع خودرو (4.4-)، اطلاعات و ارتباطات (%3.06-) و بانک‌ها (%2.7-) بودند. 

البته بازار سرمایه‌ی ایران همچنان متاثر از برجام است و با طولانی شدن روند نتیجه‌گیری آن شاهد افزایش قیمت دلار نیز بودیم. 

در فرابورس ایران اخباری از استقلال و پرسپولیس داشتیم. طی این اخبار نماد پرسپولیس بالاخره بازگشایی شد و دارندگان این سهام با سود دو درصدی مواجه شدند و نماد استقلال نیز با کاهش 7 درصدی قیمت مواجه شد. 

روز شنبه بورس سبزرنگ بود و نمادهای شپدیس، کچاد و شبندر بیش‌ترین تاثیر را روی بازار داشتند. اما یک‌شنبه با بازار قرمزرنگ روبه‌رو بودیم که بسیار متاثر از سه سهم فولاد، فملی و شپنا بود. 

به همین ترتیب روز دوشنبه بازار سبزرنگ با تاثیر از وبانک، پارسان و حکشتی روی خوش به فعالین بازار سرمایه نشان داد. 

اما روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی این هفته بازار، قرمز رنگ با اثرگذاری نمادهای فولاد، تاپیکو و خودرو در روز سه‌شنبه و نمادهای فولاد، فملی و کگل در روزهای چهارشنبه برای سرمایه‌گذاران بسیار پرچالش شد.

اتفاقات و اخبار طی هفته به طور کلی منجر به رشد نمادهای کوچک‌تر بازار شده و این از اعداد و ارقام تابلو به خوبی مشخص بوده است. 

تیم سردبیری فاینوهاب