اختصاصی فاینوهاب – معاملات این هفته بورس تهران نیز کم‌رمق و کم‌نوسان پیگیری شد، اکنون 41 روز کاری است که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای به نوسان محدود در ابرکانال 1.4 واحد ادامه می دهد، دو ماه پیش یعنی پانزدهم تیر ماه بود که این نماگر ابرکانال 1 میلیون و 500 هزار واحد را واگذار و پس از آن نوسانات کم مقداری را تجربه کرد. اکنون بازدهی شاخص کل از ابتدای سال به کمتر از 4 درصد محدود شده است.

سردرگمی برجامی

بیراه نیست اگر بگوییم که مهمترین دلیل نوسانات کم مقدار شاخص کل در ماه‌های گذشته تداوم عدم قطعیت‌ها در فضای اقتصادی و سیاسی کشور است. جایی که با وجود شنیده شدن اخبار رسمی و غیررسمی که امیدواری به احیای برجام را افزایش داده‌اند، اما دوره انتظار طولانی شده و به نظر حوصله سهامدارانی که حالا بیش از دو سال است هر روز شاهد آب شدن ارزش سرمایه های خود در تالار شیشه‌ای هستند، را سر برده است. در چنین شرایطی نیز شاید منطقی‌ترین راه استراتژی صبر و انتظار برای مشخص شدن چشم انداز آتی برای قابل پیش‌بینی شدن فضای اقتصادی کشور باشد. یعنی همان استراتژی که فعالان بورسی در پیش گرفته‌اند و از این‌رو ورود سرمایه های جدید به جریان معاملات سهام را به قطعی شدن سرنوشت برجام موکول کرده‌اند. حالا دیگر از زبان هر کارشناسی می توان شنید که یکی از مهمترین مواردی که اقتصاد کشور و بورس تهران از آن رنج می‌برد، تحریم‌هاست. تحریم‌هایی که رفع کامل آنها می‌تواند چاشنی رشد واقعی شرکت‌های بورسی و در نتیجه رشد قیمت سهام باشد. افزایش ریسک سرمایه‌گذاری که طی سالیان اخیر به سبب تحریم بر اقتصاد ایران تحمیل شد، انتظار سهامداران برای کسب سود را افزایش داد که حاصلی جز کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار سهام نداشت. احیای برجام اما در وهله اول با کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، جذابیت بورس را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کشیده و می‌تواند رونق واقعی را برای این بازار به ارمغان بیاورد.

بازارهای جهانی

یکی از متغیرهایی که همواره در روند معاملات سهام به‌خصوص سهام کالایی بورس تهران اثرگذار بوده، روند قیمتی فلزات در بازار جهانی است. جایی که شاهد ارتباط مستقیم بیش از 60 درصد شرکت‌های بازار سهام با قیمت‌های جهانی هستیم. این در حالی است که روند رو به رشد تورم جهانی و قاطعیتی که فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی دنیا برای مقابله با شیطان تورم در پیش گرفته‌اند، موجبات ریزش قیمت کامودیتی‌ها را فراهم کرده است.
آنگونه که شاخص کالایی بلومبرگ با پوشش سبد متنوعی از مواد خام نشان می‌دهد متوسط قیمت کالاها به دلار طی 6 ماه ‌گذشته افت حدود 9 درصدی را تجربه کرده و از اوج تجربه شده در سال جاری میلادی نیز 13 درصد عقب نشسته‌ است.

اما اهمیت این موضوع در چیست؟
بورس تهران طی 15 سال‌ اخیر با ورود پرشمار شرکت‌های بزرگ معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی ارتباط مستقیم و مهمی با روند قیمت مواد خام در سطح جهانی پیدا کرده است. هر چند انتظار می‌رود با بهبود حال و روز کرونایی چین و خروج بازار مسکن این کشور از رکود، کاهش آثار تنش‌های ژئوپلیتیک و البته مهم‌تر از همه توقف تورم جهانی زمینه رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها و افزایش قیمت آن‌ها را فراهم کند.
ریسک دولت

دخالت‌های بی‌پایان در سازوکار بازارها که عینی‌ترین نمونه آن قیمت‌گذاری دستوری در بسیاری از صنایع است، به کابوس همیشگی فعالان اقتصادی تبدیل شده است. اگر نگاهی به عملکرد شرکت‌های تولیدکننده داخلی بیندازیم حتما ردپایی از قیمت‌گذاری و دخالت‌های دولتی در آن یافت می‌شود. دخالت‌هایی که جان تولیدکنندگان را به لب رسانده تا به عنوان نمونه در صنعت خودرو هر روزه شاهد انباشت بیشترین زیان باشیم و زبان تولیدکنندگان کالاهای اساسی نیز جز به گله نگردد. این مهم نیز تا حدودی به باز شدن گره برجام و رفع تحریم‌ها وابسته است. جایی که به نظر می‌رسد با باز شدن فضای اقتصادی و کاهش فشار بر دولت، شاهد پاپس کشیدن از سیاست‌های دستوری و دخالت در سازوکار بازارها باشیم که قطعا سهامداران بورسی را بی‌نصیب نخواهد گذاشت.

اتفاقات مهم هفته:

معاملات فرابورس 4 ساعته شد.

ساعات معاملاتی در بازار سرمایه ما از ساعت 9 الی 12:30 شنبه تا چهارشنبه هر هفته می‌باشد، حال با توجه به اطلاعیه‌ای که در هفته جاری در سایت فرابورس ایران منتشر شد، از روز شنبه ( 19 شهریور ) ساعات معاملاتی در کلیه بازارهای فرابورس چهار ساعته خواهد شد و اتمام معاملات به جای ساعت 12:30 راس ساعت 13 خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که به زودی این رویه در بازارهای بورس نیز عملیاتی خواهد شد و ساعات معاملاتی 30 دقیقه افزایش خواهد یافت.
مزیت‌های اقدام فوق الذکر :
– دقیق‌تر شدن نمودارهای تکنیکال براساس کندل‌های 4 ساعته
– انطباق با ساعت معاملات بازار ارز برای سهام دلاری
– افزایش حجم و ارزش معاملات و به تبع آن افزایش نقدشوندگی
– افزایش زمان برای هماهنگی انجام معاملات بلوکی و عمده

بازگشت پتروشیمی‌های تبعیدی

نمادهای معاملاتی شرکت های پتروشیمی ممسنی (ممسنی 1)، پتروشیمی کازرون (کازرو 1)، و صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت 1) که از خرداد ماه سال ۹۹ متوقف بودند بازگشایی شدند. علت توقف این نمادها اختلاف در افزایش سرمایه عنوان شده بود و فرابورس طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که با سه شرط وجود بازارگردان برای این نمادها، امضای فرم ریسک توسط سهامداران و حکم قضایی نمادها بازگشایی خواهند شد و نهایتا این بازگشایی در روز چهارشنبه انجام شد.
گفتنی است که ممسنی با 70٪  مثبت، کازرو با 60٪ مثبت و دهدشت با  24٪ مثبت، بعد از 28 ماه بازگشایی شدند!

عیوضلو، به عنوان عضو جدید هیئت مدیره سازمان بورس منصوب شد.

رضا عیوضلو، عضو هیئت علمی گروه مدیریت مالی و بیمه دانشگاه تهران، با تصمیم شورای عالی بورس، عضو موظف هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار شد.

سلام اتکاسا به گردونه معاملات سهام بعد از 21 ماه

در هفته جاری، نماد اتکاسا متعلق به شرکت بیمه اتکایی سامان در تابلوی زرد بازار پایه فرابورس بازگشایی شد، پذیره‌نویسی اتکاسا به عنوان سومین بیمه اتکایی در صنعت بیمه ایران، در 17 آذر سال 99 انجام شده بود و در هفته جاری بعد از 21 ماه شاهد بازگشایی این نماد بودیم. این نماد با 200 درصد رشد نسبت به قیمت اسمی کار خود را در نخستین روز معاملاتی خود شروع کرد.

نوسان کج‌دار و مریز سرخابی‌های پایتخت در بازار سرمایه

در هفته‌ای که گذشت، روند معاملاتی متفاوتی از نماد دو باشگاه پرطرفدار پایتخت را در بازار سهام شاهد بودیم، استقلال هر پنج روز معاملاتی هفته را با کاهش قیمت پایانی به اتمام رساند، اما پرسپولیس از اواسط هفته با هجوم خریداران و رشد قیمتی مواجه شد تا ارزش بازار دو باشگاه که در روز‌های نخست بازگشایی به دلیل بالاتر مچ شدن استقلال از هم فاصله معناداری داشت، بیش از گذشته به هم نزدیک شود.