گزارش ویژه شب یلدای تپسل نشان می‌دهد رشد صنعت تبلیغات دیجیتالی در سال ۱۴۰۱ نه تنها با ترند رشد و پیش‌بینی‌های انجام‌شده تناسبی ندارد و رشدی رخ نداده است، بلکه کاهشی جدی در برخی از حوزه‌ها به چشم می‌خورد.

به گزارش فاینوهاب و به نقل از پیوست، تپسل در این گزارش تلاش کرده است آمار پاییز سال ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را با یکدیگر مقایسه کند و بر اساس آن در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ کمپین‌های تبلیغاتی در صنعت ۹۱ درصد افزایش یافته اما در سال ۱۴۰۱ این آمار نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است. تپسل در گزارش خود تاکید کرده است این کاهش در حالی رخ داده که تمام فعالان این صنف به واسطه برگزاری جام جهانی و ترند روبه‌رشد صنعت تبلیغات دیجیتالی انتظار سال پرباری داشتند.

تعداد کسب‌وکارهایی که تبلیغات داشته‌اند.

تپسل در ادامه به رشد درآمد در صنعت پرداخته و توضیح داده است با وجود اینکه درآمد نسبت به سال قبل رشد کرده اما این رشد با چیزی که باید طبق ترند و برنامه محقق می‌شد تناسبی ندارد. تپسل در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل رشدی ۱۲۵ درصدی را در درآمد خود تجربه کرده اما این ترند در سال ۱۴۰۱ محقق نشده است.

رشد درآمد در صنعت

بر اساس این گزارش، درآمد ناشران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۹۴ درصد افزایش یافته اما همین درآمد در سال ۱۴۰۱ برخلاف پیش‌بینی‌ها، ترند سال و توقع بازیگران حدود چهار درصد کم شده است.

میزان درآمد ناشران

تپسل در پایان این اعداد و ارقام را نشانگر آسیب‌های واردشده به صنعت تبلیغات دیجیتالی می‌داند و به کسب‌وکارهایی اشاره می‌کند که مجبور به تعدیل‌های گسترده شده و ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.

منبع: پیوست