پذیره‌ی بانکی چیست؟

پذیره‌های بانکی، اسناد تاییدشده توسط بانک‌ها، اعتبارات اسنادی، سفته و بروات مدت‌دار بانکی است که با تضمین بانک مبلغ مشخص آن‌ها در تاریخ معین پرداخت می‌شود و قابل خرید و فروش نیز هستند. در این حالت یک بانک، به جای یک صاحب حساب، پرداخت را تضمین می کند.

از طرفی مانند چک پس از تاریخ عمل می کند. این اوراق کم‌تر از مبلغ اسمی در بازار به فروش می‌رسند و بیش‌تر در تجارت بین‌الملل کاربرد دارند و سررسید آن زیر شش ماه است.

از جمله نکات مهم پذیره‌های بانکی این است که به دلیل تضمین توسط بانک‌های تجاری فاقد ریسک عدم پرداخت می‌باشند.

پذیره‌های بانکی (که به عنوان برات نیز شناخته می شوند.) توسط شرکت‌ها به عنوان روشی نسبتا مطمئن برای پرداخت برای تراکنش‌های بزرگ استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند ابزار بدهی کوتاه‌مدت باشند.

مفهوم پذیره‌های بانکی

برای شرکتی که آن را صادر می‌کند، پذیره‌های بانکی راهی برای پرداخت هزینه خرید بدون وام گرفتن برای این پرداخت است. برای شرکتی که آن را دریافت می‌کند، صورتحساب یک روش پرداخت تضمینی است. پذیره‌ی بانکی مستلزم آن است که بانک مقدار مشخصی پول را در تاریخ معینی به دارنده آن بپردازد.

پذیره‌های بانکی معمولاً ۹۰ روز قبل از تاریخ سررسید صادر می شوند، اما می‌توانند در هر تاریخ بعدی از یک تا ۱۸۰ روز سررسید شود. آنها معمولاً در مضرب ۱۰۰۰۰۰ دلار صادر می‌شوند.

شیوه‌ی کسب بازدهی از پذیره‌های بانکی مانند یک ورقه قرضه و ناشی از خرید به کسر است. آنها همچنین می‌توانند مانند اوراق قرضه در بازار ثانویه معامله شوند. هیچ جریمه‌ای برای نقد کردن زودهنگام آنها وجود ندارد، به جز سود از دست رفته‌ای که اگر تا تاریخ سررسید نگه داشته می‌شد، به دست می‌آمد.

پذیره‌های بانکی، مانند چک‌های تایید‌شده، یک روش پرداخت نسبتا مطمئن برای هر دو طرف معامله است. استفاده از پذیره‌های بانکی در معاملات تجاری بین‌المللی یکی از رایج‌ترین روش‌های پرداخت است.

برخلاف چک معمولی، پذیره‌های بانکی به اعتبار مؤسسه بانکی بستگی دارد تا فرد یا شرکتی که آن را صادر می‌کند. بانک ملزم است که شرایط صادرکننده را بررسی کند و اعتبار وی را بسنجد.

پذیره‌های بانکی به عنوان سرمایه گذاری

بانک‌ها و سرمایه گذاران نهادی، پذیره‌های بانکی را در بازار ثانویه قبل از سررسید معامله می‌کنند. این استراتژی مشابه استراتژی مورد استفاده در معاملات اوراق قرضه بدون کوپن است.

مزایا و معایب پذیره‌های بانکی

یکی از مزایای کلیدی پذیره‌های بانکی این است که توسط یک موسسه مالی حمایت می‌شود (یعنی محافظت در برابر نکول). این به فروشنده تضمین‌های مربوط به پرداخت را می‌دهد. در همین حال، خریداران این امکان را دارند که به موقع خرید کنند و نگران نباشند که مجبور به پرداخت از قبل باشند.

ریسک کلیدی در ارتباط با این ابزار پرداخت از جانب موسسه مالی است. این ریسک کلیدی برای بانک است. برای کمک به محافظت در برابر این ریسک، بانک ممکن است از خریدار بخواهد وثیقه بگذارد البته خریدار ممکن است نکول کند و مؤسسه مالی را مجبور به پرداخت کند.