نقشه راه تا پایان سال: نوسانات کوتاه‌مدت به دنبال بهبود بالقوه

اختصاصی فاینوهاب – جمعه گذشته، جروم پاول به سرمایه‌گذاران گفت که فدرال رزرو متعهد به افزایش نرخ‌ها و مبارزه با تورم تا زمان کنترل تورم است. هفته گذشته، آثار این صحبت پاول در بازارها مشاهده شد و شاهد کاهش شاخص بازارهای سهام و افزایش بازده اوراق قرضه بودیم. 

با در نظر گرفتن شرایط، بازارها همچنان یک افزایش ۷۵ واحدی (۰.۷۵ درصدی) نرخ بهره را در نشست سپتامبر FOMC (کمیته بازار باز فدرال رزرو) و نرخ بهره بانک مرکزی نزدیک به ۴.۰ درصد را پیش‌بینی می‌کنند و انتظارات کاهش نرخ‌های فدرال رزرو از پیش‌بینی‌های اواسط ۲۰۲۳ حذف شده است. در حالی که دوره کوتاه‌مدت ممکن است نوسان داشته باشد، ما شاهد یک مورد برای ثبات بازارها در پایان سال هستیم که ناشی از دو عامل کلیدی است: انتخابات میان دوره ای و توقف احتمالی افزایش‌ها در نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال 2023.

بازارهای مالی برای افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو و عدم تغییر در ماه های آینده آماده می شوند

در هفته‌ی گذشته جروم پاول پیامی مختصر و مشخص برای بازارها ارائه کرد: فدرال رزرو به افزایش نرخ‌ها و بالا نگه داشتن آن‌ها تا زمانی که تورم به شکل معناداری کاهش یابد، متعهد است.  پاول اظهار داشت که این روند می‌تواند دردسرهایی را برای بازار کار و اقتصاد کلان به همراه داشته باشد. 

شایان ذکر است، گزارش نیروی کار در ماه آگوست همچنان نشان‌دهنده اقتصاد نسبتاً انعطاف‌پذیر نیروی کار است.نرخ بیکاری فقط کمی بالاتر از 3.7 است و ممکن است در ماه‌های آینده با ادامه افزایش نرخ‌های فدرال رزرو، این رقم کاهش یابد. 

پس از سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول در هفته گذشته، به نظر می‌رسید که انتظارات بازار دوباره تنظیم شده است. این مسئله نه تنها فروش را در بازارهای سهام تسریع کرد و بازده اوراق قرضه را بالاتر برد، بلکه تغییر قابل توجهی در پیش‌بینی‌ها برای نرخ وجوه فدرال نیز داشته است. قبل از سخنرانی پاول، بازارها پیش‌بینی‌های خود را برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را از اواسط سال 2023 آغاز کرده بودند. اما تحقق این پیش‌بینی‌ها منوط به توقف فدرال رزرو در دستکاری نرخ‌های بهره است. 

نمودار انتظارات بازار
این نمودار انتظارات بازار را برای فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره به 4 درصد تا دسامبر 2022 و حفظ نرخ ها در سطوح بالا حداقل تا سال 2023 نشان می دهد.

 

بازارها در حال حاضر وارد ماه‌های پرنوسان سپتامبر و اکتبر شده‌اند. در بازه زمانی مذکور بانک مرکزی فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی جهانی آماده هستند تا نرخ‌ها را بالاتر ببرند. با در نظر گرفتن این نکته، انتظار می‌رود بازده اوراق قرضه نیز بالاتر رود و فشار نزولی بر سهام کاسته شود. این کاهش فشار در موضوع ارزش‌گذاری احتمالا مشهودتر خواهش بود و ارزش‌گذاری‌ها رشد خواهند داشت.

تورم باید به سمت تعدیل ادامه یابد

سرمایه‌گذاران اکنون کاملا بر روی داده‌های مربوط به تورم متمرکز خواهند شد. این داده‌ها بسیار وابسته به مسیر آینده فدرال رزرو هستند. شاید خبر خوب در اینجا این باشد که در این نقطه هنوز به اوج تورم نرسیده‌ایم و همچنان شاهد انعطاف در بازارهای نفت و کالا هستیم (اگرچه این‌ بازارها نیز پرنوسان هستند).

نکته دیگر سقوط شاخص قیمت‌های پرداختی تولیدی ISM در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح سال بود. با این حال افزایش دستمزدها ثابت است و بازار مسکن در حال رسیدن به یک وضعیت باثبات است و ممکن است وام‌های مسکن نیز به رونق برسند. 

باید در نظر داشت باوجود بالاتر رفتن نرخ‌ها، ممکن است ماه ها طول بکشد تا تورم به طور قطعی کاهش یابد، زیرا این احتمال وجود دارد چندین مؤلفه مانند اجاره، مسکن و تورم خدمات گسترده‌تر، چسبنده باشند.

نمودار ISM
این نمودار افت اخیر شاخص قیمت‌های پرداختی ISM را نشان می‌دهد که نشانه‌ای از این است که تورم ممکن است به اوج خود رسیده باشد و در حال چرخش باشد.

بازار کار و اقتصاد انعطاف‌پذیر هستند 

علاوه بر موارد ذکرشده، در هفته گذشته بر این موضوع تاکید شد که اقتصاد ایالات متحده همچنان نسبتاً سالم است. این نکته در در گزارش مشاغل و مطالعه تولید ISM برجسته شده است. برای مثال، گزارش مشاغل آگوست کمی بهتر از انتظارات بازار بود. مشاغل غیرکشاورزی 315000 افزایش یافت که بالاتر از انتظار 300000 بود. به خاطر داشته باشید که در ده سال پیش از همه‌گیری، میانگین افزایش شغل به 150000 نفر نزدیک‌تر بود، بنابراین فعالیت بازار کار همچنان روند مناسبی دارد. 

نرخ بیکاری از 3.5 درصد به 3.7 درصد رسید، اما این نرخ نیز نزدیک به رکورد پایین باقی ماند. به ویژه نرخ مشارکت نیروی کار نیز از 62.1 درصد به 62.4 درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد ممکن است مقداری از عرضه نیروی کار به نیروی کار بازگردد که نشانه خوشایندی برای بسیاری از صنایعی است که با کمبود نیروی کار مواجه هستند. 

رشد دستمزدها، در حالی که در داده‌های سالانه 5.2 درصدی باقی ماند، همچنان نسبت به آن چه در ماه مارس امسال ثبت شده بود، کم‌تر است. در نهایت، شاخص تولید ISM، که به عنوان نماینده خوبی برای فعالیت اقتصادی در ایالات متحده است، در ماه آگوست به 52.8 رسید که بالاتر از انتظارات 52.0 بود. مقدار بیش از 50 نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی به طور کلی در حال گسترش است.

به عقیده کارشناسان، قدرت بازار کار و انعطاف‌پذیری شاخص تولید ISM نشان‌دهنده اقتصاد ایالات متحده است که سالم است و آماده‌ی جذب افزایش نرخ بهره است. در حالی که انتظار انعطاف اقتصاد را در ماه‌های آینده داریم، اما فضایی برای رکود عمیق یا طولانی‌مدت در ایالات متحده برای سرمایه‌گذاران نمی‌بینیم، این ممکن است به این معنی نیز باشد که قیمت‌ها روند نزولی داشته باشند.

نمودار نرخ بیکاری
این نمودار نشان می دهد که نرخ بیکاری و رشد دستمزدها حتی با افزایش ترس از رکود همچنان قوی است.

 

نوسانات کوتاه مدت ممکن است با ثبات بلندمدت دنبال شود

شاید نکته مهم در اینجا این باشد که در حالی که بازارها ممکن است در کوتاه مدت در “مبارزه با فدرال رزرو” مشکلاتی داشته باشند، اما این تداخلات حل خواهند شد. 

دو عامل کلیدی برای بهبود بالقوه در بازارها در آستانه پایان سال وجود دارد:

  1. دوره پس از انتخابات میان‌دوره‌ای، صرف نظر از اینکه کدام حزب برنده می‌شود، برای بازارها مثبت است. انتخابات میان‌دوره‌ای سه شنبه 17 آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود. در دوازده ماه قبل از روز انتخابات، عملکرد بازار ضعیف است و می‌تواند مانند امسال نوسان داشته باشد. با این حال، در سال بعد از میان‌دوره‌ها، بازده بازار به طور متوسط ​​حدود 15 درصد مثبت است.

این احتمالاً به این معنی است که قوانین یا مقررات جدیدی تصویب نخواهد شد و البته به خاطر داشته باشید، عملکرد گذشته نتایج آینده را تضمین نمی‌کند.

نمودار مربوط به عملکرد انتخابات میان‌دوره
این نمودار نشان می‌دهد که عملکرد منتهی به انتخابات میان‌دوره‌ای نسبتاً بی‌ثبات بوده است، اما بازده پس از انتخابات عموماً قوی است.

 

  1. فدرال رزرو ممکن است پس از نشست دسامبر عملیات بازار باز خود را متوقف کند، به خصوص اگر تورم همچنان به تعدیل ادامه دهد. شاید محرک بزرگ‌تر عملکرد بازار، جهت‌گیری فدرال رزرو و سیاست‌های پولی در پایان سال باشد. انتظار ما در حال حاضر این است که فدرال رزرو سه بار دیگر (در جلسات سپتامبر، نوامبر و دسامبر) نرخ بهره را افزایش دهد و سپس برای ارزیابی تاثیر آن بر اقتصاد و تورم، توقف کند. 

اگر تورم تا پایان سال به تعدیل ادامه دهد (چهار قرائت تورم CPI منتشر شده از سپتامبر تا دسامبر)، ممکن است افزایش نرخ  متوقف شود. در حالی که بازگشت تورم به سطح 2.0 درصد احتمالاً 12 ماه یا بیش‌تر طول خواهد کشید، بازارها از توقف فدرال رزرو به عنوان نشانه‌ ای از تسهیل شرایط مالی پیش رو استقبال خواهند کرد.

نحوه در نظر گرفتن موقعیت پورتفول

اگر شاهد نوسانات مداوم در ماه‌های آینده باشیم، سرمایه‌گذاران ممکن است این را فرصتی را برای قرار دادن پرتفوی برای بازگشت احتمالی بازار در ماه‌های پس از انتخابات میان‌دوره‌ای در نظر بگیرند. به خاطر داشته باشید که میانگین بازار نزولی حدود 13 ماه طول می‌کشد. این دوره ها در طول تاریخ توسط بازارها دنبال شده است که تقریباً چهار سال طول می‌کشد و بازده بازار به طور متوسط ​​بیش از 150٪ است. بنابراین ما از هرگونه عقب‌نشینی برای بررسی پرتفوی ها، تعادل مجدد در صورت لزوم و در نهایت افزودن سرمایه‌گذاری‌های باکیفیت با قیمت‌های بالقوه بهتر استفاده می‌کنیم.

در بازار سهام، ما از رویکردی متوازن بین بخش‌های ارزش/دفاعی و رشد حمایت می‌کنیم. اگر فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در پایان سال متوقف کند، ممکن است شاهد اوج بازدهی و همچنین کاهش بالقوه باشیم که از رشد طولانی‌تر بخش‌هایی از بازار حمایت می‌کند. 

در درآمد ثابت، به طور کلی در بازارهای اوراق قرضه، به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری، فرصت‌های درآمدی بهتری ممکن وجود داشته باشد، زیرا بازده‌ها بازنشانی شده‌اند و ممکن است با توجه به توقف افزایش نرخ، بازده قیمتی بهبود یابد. به خصوص برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که در رالی تابستانی شرکت نکردند، بازارها ممکن است فرصت‌های دیگری برای افزودن به پرتفوی‌ها در هفته های آتی ارائه دهند.

نمودار بازار نزولی
این نمودار نشان می‌دهد که بازارهای نزولی از نظر تاریخی بسیار کم‌عمق‌تر از بازارهای صعودی زیر هستند.

آمار هفتگی بازارها:

جدول نمودار هفتگی بازارها

منبع: ادوارد جونز

مونا ماهاجان

ترجمه از فاینوهاب